lördag 28 mars 2009

Huvudstadsbesök

I förrgår kväll tog jag nattåget från Hässleholm till Stockholm. Under tågluffen i Turkiet 1989 och någon resa till Umeå ungefär samma år var senast jag prövade detta. Jag borstade tänderna i varmt vatten och kröp ner i min koj. Jag hade egen kupé som tur var och sedan låg jag och tyckte det var ganska mysigt med sängen som gungade lite grann. Men det blev ganska många väckningar innan det blev morgon, tåget skumpade och det smällde och ven. I morse satt jag i kojen och tittade när tåget rullade in i huvudstaden, vackert eller hur?




Jag åt frukost på centralen, med duvor flygande lågt över huvudet. Vid halv nio hade jag gått en promenad och suttit på en bänk på centralen och tittat på folk en god stund, jag och en kille som nog bodde på centralen och arbetade där som "artist". Sedan senaste besöket på centralen hade det tillkommit "massor" av Pressbyråkiosker och Pocket Shops, hur kan det finnas så många i samma stad och på samma centralstation? Jag tittade lite efter A och E som jag visste var på väg mot Skåne denna dag, men såg dem inte. Jag och många, många morgonpendlare tog tunnelbanan till Fridhemsplan och jag navigerade mig fram till Skolverket som var dagens happening. Det var samråd inför den nya kursplanen i matematik som ska komma under de kommande åren och det var roligt. Mer om detta kommer på mattebloggen.


Efter en intensiv heldag där gjorde jag Stockholm under en och en halv timme: tunnelbana, promenad på Hötorget och plattan. Jag var på en av de många Granitbutikerna och Åhléns (det verkar bara finnas ett, någon som vet varför?), och eftersom vädret var hemskt, lätt snö och blåst på tvären blev det lite fler butiker.

Det här är en bild från Fridhemsplans tunnelbanestation, ganska unik, det var inte så mycket folk där vid 16.00... det jag nog minns starkast från mina tre år i Stockholm var alla gigalånga rulltrappor, de var det som mest gjorde intryck på en 21-åring från Halmstad, och tydligen även på en 41-åring från Röke.


Avslutade med en sushi take away som jag tog med till tåget där jag tillbringade kvällen med en trevlig dietist från Norrköping och med datorn och en Internet Ombord-biljett som tyvärr inte funkade så bra att jag hann lägga ut detta inlägg.
Efter en dag i Stockholm känner jag som jag brukar: Härlig stad, vackert med alla fina hus, vatten i stan. Roligt att se alla slags människor, utbudet är enormt... På minussidan är tempot, småspringandet i rulltrappor, trängsel, det är långt överallt. Mycket trevligt att besöka, skönt att åka hem till landet igen!

Inga kommentarer: