torsdag 2 april 2009

Fredagstema - gult


Nu är det dags för en ny värd för fredagstemat. Det är Västmanländska i Skåne som styr i april månad. Dagens tema är gult, och jag har funderat fram och tillbaka på vad jag går igång på när
det gäller gula saker. Vad är gult för mig? Jag läser på Wikipedia att gul är en av primärfärgerna, att komplementfärgen är blå. Gul är färgen för solsken och uppfattas som uttryckande optimism, upplysning, glädje, lycka, intellekt och energi. Som det ofta är på Wikipedia är det någon annan som har redigerat och lagt till motsatsen, att gult är en instabil och spontan färg som inte passar att uttrycka säkerhet och stabilitet. Mitt emellan grönt och rött ljus på trafiksignalen finns det gula ljuset. Då har det innebörden avvakta. Blinkande gult ljus signalerar att man ska vara uppmärksam och extra försiktig. Gult påstås vara en färg som passar brådskande transporter (fortfarande Wikipedia som är min källa), maskiner och truckar, grävskopor och ambulanser är ofta gula. OK - men vad är gult i min värld? Jag kan inte säga att gul är en av mina favoritfärger, jag har aldrig gillat gula kläder, kan inte tänka mig gula glasögon eller skor. Fast jag bor i ett gult hus, förra huset är också gult så jag har bott i gula hus sedan 1991. Tydligen är gult min husfärg för när jag tänker efter så arbetar jag i en gul skola. I augusti flyttar vi dock in i en ny byggnad som nu håller på och byggs. I tisdags fick vi lärare komma in och ta oss en titt på härligheten. Det blir ljust, vackert, funktionellt och vi hade gula hjälmar på oss under visningen!
Och som ni ser på bilden så är det en gul grävskopa som gör jobbet. Gula tussilago, gula tulpaner, påskliljor, maskrosor, i naturen finns det härliga gula saker. Äggulor från våra egna höns är gula, det är de inte i köpeäggen... lika gula blir då pannkakorna och sockerkakorna. Nu tog det slut med gult för mig, ska arbeta en dag till och sedan ha ett långt härligt påsklov, det finns fler fördelar med lärarjobbet än juni, juli och augusti...!


11 kommentarer:

Anonym sa...

Kul inlägg!
Det har jag aldrig funderat över, att gult är en varningsfärg, men när du skriver det så är det ganska självklart.
Kanske därför jag ställer mig lite avvaktande till gult som inredningsfärg?
Jag bor också i ett gult hus, gult tegel! :-)

Ha en solig fin helg! Kram

Västmanländskan sa...

Oj, vilket bakgrundsarbete du lagt ner för att tolka dagens tema. Massor av nytt att lära sig. Och gula tulpaner är ju också väldigt fint! Trevlig helg!

Miss Marie sa...

Uj, där lärde jag mig mycket om gult! :) Tack för det!

Trevlig helg

Musikanta sa...

Intressant och trevligt inlägg!

Klart att jag skulle tänkt på Mirrens hus i Stockholm som är lysande gult och sticker ut från alla andra i grannskapet när jag skrev mitt eget inlägg!

För även om jag inte gillar gult när det gäller kläder så är det en härlig färg på just hus!

Ha en skön helg och ett härligt påsklov!

Annika sa...

Vilket bra inlägg! Visst är gul en primärfärg. DET är det. Gult, blått och rött. Av dom kan man sen blanda alla färger. Häftigt, tycker jag!!
Gula kläder är ett svårt kapitel, få klär i gult.
Men som en accentfärg kan det vara jättesnyggt!
Gillar ditt inlägg!!!
Ha en fin helg!!

Fritt ur hjärtat sa...

Hmm intressant med tolkningen om färgens betydelse. Varningsskyltar hade jag tnkt på, men blinkande ljus och ambulanser finns ju också.
Fast mest är det sol och vår!

Taina sa...

Mycket gult blev det! Gula kläder är inte heller min passion, men något gult plagg har jag.
Kanoninlägg. Så välskrivet ;)
Hoppas du får ett soligt och gult påsklov :)

Anonym sa...

Verkligen ett genomarbetat inlägg ;-) Konstigt att gula hus är så vanliga, jag har nästan alltid bott i gula hus jag också!
Jag kokte ägg och hade i min lunchsallad efter att blivit inspirerad av det gula temat idag!
TAck för den gulliga kommentaren på min blogg, jag har inte riktigt tid att både läsa andras fredagsinlägg och svara på kommentarer idag så jag prioriterar andras bloggar ;-)
Trevlig helg!!

Nilla sa...

Vilket bra inlägg du har gjort! Ha en fin helg.

Agneta sa...

Hej!
Jag har länkat till din blogg från min. Hoppas att det är OK.
Ha en skön söndag.

Emmama sa...

Brabra! Jag har annu inte hunnit fa ihop mitt, fy skams! Ha ett riktigt skont pasklov! :)
Kram!