fredag 6 mars 2009

Fredagstemat min bloggplats och min fredag så här långt...

Idag när jag skulle köra till jobbet med bilen som varit på verkstaden i tre dagar kom jag bara några mil hemifrån, sedan började det hända konstiga saker... när jag tryckte på gasen så hände ingenting (och så brukar det ju inte vara). När jag stannade och såg vad som hände där bak på bilen så får jag ändra meningen. När jag tryckte på gasen så sprutade det ut bensin i en kaskad där bak (och så brukar det ju inte heller vara). Telefonsamtal (med den oumbärliga mobilen) till maken, sedan bärgningsbil, ordna upp det jag var tvungen att fixa på jobbet. Och sedan åkte jag hem och satte mig i arbetsrummet istället, och jag har faktiskt fått massor av pappersarbete gjort.
Då kommer jag osökt in på dagens fredagstema: Min bloggplats- var, när, hur bloggar du? I vårt hus har vi ett stort arbetsrum, faktiskt lika stort som fritids-, förlåt vardagsrummet. Kanske är det så det är? Lika mycket arbete hemma som fritid? I detta rum samlas familjen och jobbar med jobb, med skola som jobb, här sitter vi vid datorerna och spelar, surfar, ritar, läser, skriver och bloggar! Genom åren har det blivit många timmar och jag tycker det är en bra lösning för att ändå få vara tillsammans. Vi har lite koll på varandra och det blir en hel del pratat under tiden. Jag tror det är viktigt att försöka få in kvalitetstid i vardagen, livet består av mycket arbete, barnen har mycket skolarbete och vi vuxna jobbar (för)mycket.
Ganska ofta hamnar vi sedan i soffan i arbetsrummet med kvällstéet, om inte TV´n i andra rummet lockar någon. Vardagslyx är också kakelugnen i arbetsrummet, den ger god värme!

Jag läste nyss Musikantas fredagstema och tänkte visa hur mitt arbetsrum ser ut, hon har ett helt eget rum men jag har iallafall min egen hörna av vår långbänk. Platsen längst till vänster och hyllorna där är mitt hemma-arbetsrum där jag sitter och förbereder lektioner och möten, samt har mina "skolböcker" i specialpedagogik som jag läser på halvfart just nu, termin två av sex.
Ha nu en riktigt skön helg, kram! Här ska det snart komma 7 fjortonåriga flickor för party med övernattning, så nu ska jag börja förbereda lite för det.


Vill ni se fler fredagstemare så får ni klicka er vidare här nedanför!

Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne,Petra , Millan, Anki, Marianne , Victoria, Cecilia,
Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltis, Lia, Marina, Jennie, Anna, Moster Mjölgumpa, Sparkling, Taina, Christel, Musikanta, SaraUnder ytan, Marskatten, Emma, Västmanländskan, Lena W

10 kommentarer:

Musikanta sa...

Konstigt att bilen bar sig åt på det sättet när den just kommit från verkstan! Mobilen är faktiskt oumbärlig i vissa fall - det skulle jag förstås skrivit i förra temat...

Så trevligt ni verkar att ha det i ert arbetsrum. Våra rum är så små att det inte skulle gå att få in två datorer i dem. Så vi sitter i var sitt rum. Ibland chattar vi t.o.m. när vi inte orkar resa på oss...

Men vi har utgång från våra rum båda två till köket - allrummet, där vi tillbringar vår mesta tid tillsammans.

Saltistjejen sa...

Men Christel vad skum din bil var!!!! Oj! Hoppas ni får ordning på den.
Jag gillar ert arbetsrum mycket! Det är roligt att faktiskt ha sett det IRL också! :-) Kakelugnen ÄR verkligen lyxig! Tycker det är jättebra att faktiskt att ha ett gemensamt rum eftersom man precis som du säger, spenderar mycket tid framför datorn. Att då ändå kunna ha det som "gemensam" tid är ju bra!
Vi har ju bara ett enda rum (förutom sovrummet då) så för oss blir det ju så naturligt. Fast jag tycker ett arbetsrum hade varit väldigt bra för ibland kan man behöva vara lite "ifred också när man jobbar. Och då menar jag itne från ngn annan som också jobbar med datorn utan mer från ljud som TV, telefon eller barn... :-)
Och DET kommer vi ju inte undan när vi jobbar i vårt enda rum. Men ni ahr ju inte TVn i arbetsrummet så ni kan ju ändå få lugn och ro.
Kul med övernattningsparty! Gissar det är F som har det?! :-)
Hoppas ni får en toppenhelg!!
kramar!

Moster Mjölgumpa sa...

Er kakelugn är jag allt lite förtröden på, en sån vill jag också ha. Tapeterna känner jag igen från när jag var yngre, vi hade en grön i rummet som fick heta just "gröna rummet".

Marianne sa...

Vilket härligt arbetsrum ni har! Ja det kanske är så man ska göra, flytta in arbetsrummet i ett större rum eftersom man tillbringar rätt mycket tid där, både ensam och tillsammans. Vad härligt med öppna spisen.

Läste också ditt förra fredagstema, jag såg honom på tv i något sammanhang, minns inte vilket. Blev också imponerad av hans enorma vilja och beslutsamhet, hans vägran att finna sig i att stanna i livets marginal. Helt underbart.

Har aldrig hört talas om en bil som beter sig på det viset. Minst sagt märkligt. Det där borde ju verkstan stå för, om de nyss hade släppt ut bilen. Hoppas det ordnar sig.

Hehe, antar att du har huset fullt av tonårstjejer nu då! Hoppas ni har kul!

Taina sa...

Oj vilket bra rum ni har och så trevligt att kunna sitta tillsammans. Kvalitetstid behöver vi mer av. Vi försöker klämma in det lite då och då men det kan vara svårt ibland med skolan för barn och jobb för vuxna. Pust. Men nu är det helg iaf och då ska vi umgås. Ha en fin helg!

underytanjag sa...

Hej jag avundas dig kakelugnen!

StrandMamman sa...

Och jag är avundsjuk på det stora arbetsrummet! Sånt skulle jag också vilja ha.

Anonym sa...

Hejsan hej på dig!!!
Härligt arbetsrum ni har.
Jag och frugan har med ett datarum där vi sitter på kvällarna och skriver, arbetar, spelar spel vid varsin dator.

Tänkte tipsa dig om Betapet, det är som alfapet fast på webben.
www.betapet.se
Det är väldigt trevligt.

..jag håller nu på med en ny site, du kanske varit där, jag lade upp en ny text idag, om att acceptera sig själv..

ha det bra!!

Christel sa...

Musikanta: Vad din by ser mysig ut, jag har skrivit lite på din sida! Kram!

Saltis: Visst var det F som hade party, det gick bra, jag somnade ifrån det hela för jag skulle upp tidigt i lördags, här är inte lyhört. Var i Malmö på mattebiennette i lördags och fick nya idéer... Ni har ju visst arbetsrum, och kök, och vardagsrum, och barnkammare och sovrum, och hall. Ni verkar ha löst det bra på liten yta. Fast ni skulle ha ett eget hus, tänk om ni bodde i hela ert hus, eller iallafall på en hel våning, det hade varit något! Älskar er utsikt!!! Ha en bra vecka, när åker ni? Kramar!

Christel sa...

Moster Mjölgumpa: Vi tycker att de grönblommiga tapeterna är så gamla att de börjar bli charmiga igen. När jag var barn hade vi mörkröda i ett rum, och så brun heltäckningsmatta.
Vi har faktiskt mer än en kakelugn...

Marianne: Vilket fint uttryck: Vägra finna sig i att vara i marginalen, det tar jag till mig. Han, precis som du och jag spelar ju huvudrollen. Jag åt lunch med Pelle efter föreläsningen och skjutsade honom till hotellet, och fick samma intryck av honom då. Han är helskön, ärlig och verkligen ingen marginalfigur.
Tonårstjejerna sov över, låg nog och pratade hela natten, men jag sov. Bilen har nu blivit lagad igen, det var killarna på verkstaden som hade missat att flytta tillbaka något rör, så de fixade det hela och tog kostnaden för bärgningen och allting, skönt! Ha nu en riktigt skön och bra vecka, nu får vi börja grunna på nästa fredagstema... kramar!

Underytanjag: Jag har svarat i ditt inlägg... ha en bra vecka!

StrandMamman: Härliga snömuffins du bjöd på !

Christian: Så roligt att du hälsar på hos mig på bloggen och i vårt arbetsrum. jag har spelat en del Betapet, men jag blev nästan beroende, jättekul. Ska nog ta upp det igen... Tyvärr har jag inte varit så mycket på stan, det är lite för mycket att göra med jobb och skola, men hoppas vi ses där snart! Jag tycker mycket om både din sida och din blogg, såg du att jag lånar ditt underbara citat och länkar till dig på min sida? Kramar till er!