torsdag 12 mars 2009

Fredagstema - min drömdag

Min drömdag är den där alla fick vakna när de hade sovit färdigt, inte för att klockan ringde och de var tvungna att stiga upp och stressa iväg till skolan/jobbet. Alla fick också vakna med dem de tyckte om, ingen var ensam och övergiven eller sviken. Vid frukosten hann vi lyssna färdigt och alla fick berätta om vad de skulle göra under dagen. Sedan åkte vi till jobbet. Trots att det ibland är ganska slitsamt så åkte jag ändå till "min skola", på drömdagen också... och alla andra fick åka någonstans där de hade det roligt, tryggt och meningsfullt. I min skola hade det dock hänt saker. Vi började med att alla klasser fick en stunds lugn och ro i sitt hemrum. En kopp te, en fralla och alla fick chansen att komma igång på ett bra sätt. Någon hade inte hunnit med franskaläxan och hon fick lite hjälp med den. Någon hade haft det jobbigt hemma i helgen och fick prata igenom det med en kompis och sin mentor. Dagen fortsatte med lektioner. Lärarna hade haft gott om tid att förbereda intressanta lektioner, så eleverna arbetade engagerat. Det som hela tiden märktes var att var och en var trygg, att både eleverna och lärarna tyckte det var roligt. Plötsligt var det någon som sa: "Var är Sofia?" En lärare kunde berätta att hennes pappa ringt och sagt att hon hade halsfluss. Det hördes ett litet pip när någon skickade ett SMS: Hur e de me daj? saknar daj, kommer du imon? När eleverna gått hem vid tre satt vi lärare kvar en stund över en kopp kaffe, några planerade ett utvecklingssamtal, några diskuterade rättningen av senaste matteprovet. En berättade att de skulle lägga nytt golv i stugan i helgen och någon berättade en rolig historia. Dagen fortsatte med en kväll därhemma, där vi hann både röja upp, fixa mat, läxor och umgås. Vi spelade Monopol och eftersom det här var min drömdag var det jag som vann, eller så var det någon av de andra, och det kan ju kvitta!

Ju mer jag skriver på detta, känner jag igen mig i min vardag, mycket av detta finns, eller finns strax utom räckhåll. Vad hindrar att alla dagar blir precis som denna drömdag?
Ikväll är jag så trött att tårarna hänger i ögonkanterna, dagen har varit tuff, hjärtat har fått sig en käftsmäll igen. Varför är det så tufft för några? Varför finns det så hårda vägar som en del unga måste gå? Varför funkar det inte automatiskt så att alla föräldrar älskar och förmår göra allt för sina barn så att det leder till att barnen blir starka och trygga och vågar stå upp för andra istället för att skada sig själva och andra i desperat kamp för uppmärksamhet och acceptans? Varför får inte alla bara ha det bäst?

11 kommentarer:

Emmama sa...

Du vi har ju skrivit lite pa samma tema egentligen! Om foraldrar som inte riktigt fixar sin uppgift och hur det drabbar barnen.. Fint att lasa om ditt engegemang, det gjorde mig glad! Hoppas du kan hitta en satt att fa din dromdag ofta! Pa vaggen vid min plats pa jobbet har jag satt upp en liten lapp med texten "You must be the change you want to see in the world", passar dig idag! :) Lycka till med ditt viktiga jobb! KRAM!

Emmama sa...

Det ar Gandhi som sagt det smarta ska jag kanske tillagga sa folk inte tror jag forsoker sno at mig aran av hans vishet! :)

Erica sa...

Vilken fin beskrivning av din drömdag. Det är precis som du beskriver som det borde vara i alla skolor :)
Och att du skriver att mycket av det finns redan i vardagen låter riktigt mysigt :)

Hoppas du får en bra fredag!

Saltistjejen sa...

vad bra att du känner att din vardag ändå inte ligger särksilt långt ifrån din drömdag! Men jag förstår att vardagen även innehåller tuffa dagar när det kan kännas tungt. Att arbeta med just barn är ju både otroligt givande men även jobbigt. Särksilt när man ser och upplever att många inte får det stöd de så väl behöver. Men glöm inte att ditt engagemang och ditt stöd kan göra stor skillnad trots att det kanske inte altid känns så.
varm kram!!!

underytanjag sa...

Ja det är så sant, varför får inte alla bara ha det bäst?! Du gör ett bra jobb det märker jag. Fint skrivet och jag önskar dig en trevlig helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Väldigt fint och sannt, varför gör vi inte våra drömdagar, till stor del skulle det säkert gå.

Musikanta sa...

Jag tror nog att du med ditt engagemang för barnen upplever en hel del av dina drömdagare redan i verkligheten.

Men visst känner man en enorm frustration när man vet hur olika barns situation kan te sig och hur lite man egentligen kan göra åt det. Men som lärare kan man i alla fall försöka ge de försummade barnen så mycket kärlek som man kan...

Mia sa...

Vilket fint inlägg. Tänk om det kunde vara så i skolan om så bara för en dag!

Anonym sa...

Jag blir så glad när folk inser att drömdagar inte behöver vara dagar långt utom räckhåll. Vi kan ju faktiskt göra varje dag (nästan) till en drömdag. Ingen tvingar oss att leva ett liv vi inte är nöjd med.

Den drömdag du har beskrivit är ju egentligen en helt vanlig vardag, men med alla de underbara små kryddor som man borde använda mera...

Får bara hoppas att fler kan inse att varje dag kan bli en drömdag!

Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Det är så härligt att läsa att det finns lärare som du! TACK! för ett fint inlägg!

Christel sa...

Emmama: Tack för citatet, jag har lagt det på min blogg och också satt upp det vid min arbetsplats, det tål att tänkas på... Spännande det verkar med er resa tänk att ni fick se cockpiten! Här hemma i Röke får alla som vill åka i brandbilen på Valborgsmässoafton, det skulle nog Gustav gilla! Hoppas ni har det fint i Sverige. Kram!

Erica: Det finns nog lite dröm och lite mardröm i varje dag tror jag.Om man tittar mest efter det man vill se mer av så blir det så, precis som motsatt... Ha en bra dag du också! Kram...


Saltis: Visst gör det skillnad. Du, det blir verkligen spännande, först med resan sedan nya jobbet, du kommer att få massor av positiv energi! Roligt med dina listor över saker du kommer att sakna... Vi hade en mysig lördagskväll med A & A och melodifestivalen, de hade med sig jättesmarrig äppelkaka och vi satt och hoppade i soffan under den spännande omröstningen...sedan spelade vi Wii, körde Mario Cart tills vi nästan spydde, man blir yr! Ha det nu riktigt gott! Kramar

Underytanjag: Jag önskar att du och din fanmilj fick ha det bäst, jag la ut ett inlägg idag, lite för dej! Kram!

Fritt ur hjärtat: John Lennon sa: En dröm du drömmer ensam är en dröm, en dröm ni drömmer tillsammans är verklighet. Kram!

Musikanta: Det finns så mycket att ge, och att få, bara man är lite öppen för att hitta glimtar i vardagen! En blick, några uppmuntrande ord irl eller på bloggen, en kram, en liten kaka...!? Ha det bäst! Kram

Mia: Jag önskar också mer av sånt i skolan, det behövs så väl!

Victoria: Hittade din blogg idag, vad fin! Ska läsa mera inlägg där nu... kram

Leopardia: Tack, det värmer! Ha det bra!