lördag 28 mars 2009

Fredagstemat - om jag vann tio miljoner kronor...

...får bli ett lördagstema istället.
Om jag vann tio miljoner skulle jag säkert förändra en hel del. Jag skulle köpa två nya bilar, de vi har är för skruttiga. Jag skulle anlita några snickare att renovera färdigt vårt hus. Jag skulle köpa en sån där liten dator, en vit... barnen och släkten skulle få pengar... jag skulle köpa ett badkar med lejonfötter, nya fiskar till Thomas för det har hänt något tråkigt i dammen så alla fiskar har dött... listan blir lång, och det tror jag den skulle kunna bli, för tio miljoner är mycket pengar. Men skulle det förändra något i stort? Om jag vore miljonär tio gånger om skulle jag kunna leva lite annorlunda, men jag skulle fortfarande leva mitt liv som jag.

På min önskelista för livet står människor att älska och som står ut med mig. Inte skulle jag ha fler sådana om jag hade en stor hög med pengar...? Nästa punkt på listan är god hälsa, och den kan jag inte klaga på som det är. Några smärre förbättringar nu när kroppen passerat fyrtio handlar nog mer om goda vanor. Jag har inga funderingar på lyft och silikon, duger som jag är... Vidare önskar jag mig ett meningsfullt arbete som gör skillnad. Det har jag, eftersom jag glatt pendlar tio mil (t.o.r) varje dag så har jobbet något som håller mig fast, trots att det är slitigt ibland så längtar jag dit efter några dagar på annat håll eller som när jag var sjuk för några veckor sedan. Jag lär mig nya saker, jag får utveckla och påverka till det bättre och jag får mycket tillbaka av eleverna. Arbetskamraterna är bara de bästa, några är mina bästa vänner, alla går det att jobba med. Visst finns det saker som jag önskar vore annorlunda, men jag tror knappast att tio miljonder skulle förändra den sortens saker. Att det går bra för mina människor, mina nära och kära är en viktig punkt på önskelistan. Redan nu utan miljonerna gör jag allt som står i min makt för att påverka detta i rätt riktning, vet inte om pengar skulle underlätta, kanske lite ibland, men inte när det gäller sådant som verkligen räknas. Att bo där man trivs är en viktig punkt. Jag trivs där min familj är, i ett lagom stort hus med mycket värme och charm. Ett sådant hus har vi, men här skulle jag kunna stoppa in lite mer pengar och få saker och ting lite mer färdiga...! Men, det är verkligen inget livsviktigt, det är bra som det är, med lite flyttlådor, byggplast och halvmålat...
En fundering jag har om saker som står på önskelistan för livet är livskvalitet, mindre stress och mer tid hemma. Detta har jag redan en plan för. Eftersom jag nu arbetar 100 % och studerar 50% så går den ekvationen inte ihop. Under nästa läsår, under hösten och nästa vår ska jag ha Lärarlyftet, det betyder att jag jobbar 50% istället för heltid. Då ska jag ha det lite lugnare...kanske! Fast jag planerar att skriva ett läromedel med en kollega , jag är nog inte gjord för att ta det lugnt...men det måste vara saker som är just meningsfulla och roliga. Sånt gör jag! Och då undrar jag om tio miljoner skulle göra så stor skillnad, det jag vill är bara att leva mitt liv som jag, och det mesta på listan har jag ju redan...!

Jag samlar på klokböcker och vill sluta dagens inlägg med att dela några godbitar om att leva sitt liv, inte som hund, men som sig själv, helt och fullt!

Det kommer att bli en lång och tuff resa, men vi ska fixa det. (Janis Joplin 1943-70)

Livet är verkligen en bergochdalbana. Vi sitter alla fastspända och ingen kan sätta stopp. När läkaren daskar dig där bak river han biljetten, och så bär det iväg. Allteftersom man passerar genom ungdomen, vuxenlivet och åldrandet sträcker man emellanåt armarna i vädret och skriker, och ibland klamrar man sig bara fast vid stången framför sig. Men själva grejen är färden uppåt. Jag tror att det mesta man kan hoppas på vid livets slut är att man är rufsig i håret, har tappat andan och inte har behövt kräkas. (Jerry Seinfeld f 1954)

Detta var Ericas sista fredagstema, tack för härliga ämnen att skriva om! Den som tar över i april är Västmanländska i Skåne. Hennes teman finns i sidans högerkant. Välkommen att följa med på resan om du inte redan är med, det är jätteroligt både att skriva och sedan läsa alla andras underbara tolkningar...man går och suger på temat hela veckan! Du hittar också andra fredagsbloggare i högerkanten...

1 kommentar:

Taina sa...

Häääääärligt inlägg och du HAR så rätt i det du skriver! Skulle vi förändras? Njae, jag tror att jag förblir densamma. Visst skulle vissa saker kunna fixas till snabbare, men det är ju inte livsviktigt. Det är resan dit som är viktig. Att stanna upp och reflektera emellanåt. Att bo här och uppleva en del av det hysteriska amerikanska utseendefixeringen, har fått mig att inse hur naiva en del av dem är. Får på ett gym där jag svettas och tar i. Där kommer de, med fixade bröst, utstående läppar och en perfekt stjärt. Inte en svettdroppe efter ett pass. Hur gööör de egentligen. Jag vet i alla fall vad DE gör med sina pengar.
Ha en fin söndag!