söndag 8 mars 2009

Söndagskväll

I går firade jag "mattelärarnas julafton", mattebienette i Malmö. Vi var 500 mattefreaks som samlades, gick på seminarier och blev många goda tankar och idéer rikare. Det handlade om matematiksvårigheter, undervisningstips, mattespel, målen och mycket kring förståelse. Ett roligt minne är den lilla mattelärartanten som satt bredvid mig på ett seminarium. I pausen plockade hon upp barnen i ettans svenskaböcker och satt och rättade, hela tiden kärleksfullt rosande barnet, det här har ju gått bra nu... Felen hade hon strukit under och när barnet hade rättat till dem gjorde hon om understrykningarna till stjärnor. Sedan fiskade hon upp en gigantisk sax ur djupet på sin lärarhandväska och klippte ordentligt av hörnet på alla avklarade sidor. Rejält och kärleksfullt - så fångar man en äkta lärarsjäl.

Idag har det mest blivit slappande och städning. maken drog igång ett brödbak så nu har vi njutit av Leilas ciabattabröd.Jag köpte Leilas bakbok nyss och vi har redan bakat jättegod kladdkaka och nu ciabattabröd, rekommenderas!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då kanske du har något bra recept på bröd som kan jäsa över natten och bara gräddas på morgonen? Jag skulle så gärna vilja överraska familjen med nybakat, hembakat bröd på morgonen.
Kram från Vinslöv

Anonym sa...

hej christel välkommen till min blogg alexander på sätoftaskolan i klass 7-9

Musikanta sa...

En liten stilla undran bara. Går det att rätta saker som barnen i ettan har skrivit överhuvudtaget...

Annars var hon ju, som du säger, ett bevis på en verkligt ambitiös lärare.

Påminner mig om något som min blivande svärson sa till mig första gången han var på besök hemma.
- Det märks att du är lärare.
- Varför då?
- Därför att du har pennskrin. Det har bara lärare...

Anonym sa...

Visst är det en fantastisk kokbok.
Dessa bilar alldrig är dom som man vill att dom ska vara.
Ha det gott
http://nuskakilonabort.blogg.se/

Sussi