fredag 20 mars 2009

Fredagstema - smultronställen


Teman i mars kommer från Erica. Du kan hitta andra som skriver i listan till höger. Idag ska det handla om mitt smultronställe. Tänk på smultron... inte tänker du på ett rött sött smultron, nej en hel rad på ett strå!



Smultron ett är stugan i Bjällebäck. Där bor farmor och farfar hela sommaren, och vi kommer dit ibland och bor i vårt eget lilla hus. Sjön heter Bunn och ligger mellan Gränna och Tranås. Stugorna ligger precis vid sjön och det är härligt att bada så länge man simmar, urggh för den dyiga bottnen.
Nästa smultron är här hemma. Bilder från olika årstider, vår lilla trädgårdsdamm med näckrosor och lite utsikt. Vi har bott här i fem år, mycket renovering (återstår)...


Sen finns det ju massor av andra smultronställen - jag tror det finns ett för varje bokstav i alfabetet!
Athen, Badhuset i Hässleholm, Citadellet i Landskrona, Danmark, Ekerö, Frösakull, Galthult, Helsingör (älskar...), Halmstad, Ishallen i Halmstad, Jönköping (gymnasiet år 4...), Kristianstad (Teapot heter bästa fiket), Listerlandet (jag gick i simskola i Hällevik när jag var liten), Malmö, Nyköping på Jylland, Orust, Pukavik, Q?, Rumperöd (bara namnet är väl underbart...?), Stenshuvud, Tallmo, Uddevalla (Erik), Vinslöv (friluftsbadet rekommenderas), X, Ystad, Z, Åled, Änglarp, Öland... jo det var lätt!

Jag fortsätter samla på smultronställen och trär dem på en tråd... varje smultronställe väcker tankar, känslor, dofter och minnen.

8 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Fin och rolig tolkning! Vackra bilder, men du ishallen?;-)

Emmama sa...

HÄRLIGT, man ska ha många ställen! Gillar alltid att läsa dina teman, finns så mycket glädje i dom!

Kram och trevlig helg!

Musikanta sa...

Det smultronställe som givetvis ligger allra närmast hjärtat är mitt eget hem. Precis som du har skrivit i ditt trevliga inlägg.

Roligt att läsa din lista med andra smultronställen...
Ha en bra helg. Kram/M

Taina sa...

Häftigt! Självklart tänker jag en RAD med smultron på ett strå och sedan finns det ju ett ställe för varje bokstav. Q är ju lite knepig förstås...
Ha en fin helg!

christel sa...

Härligt med så många ställen, mitt bästa är Sandhammarens strand

Anonym sa...

Vilket härligt fredagsinlägg - kul att du kom på smultronställen på nästan alla bokstäver! Och fina smultron, mums!

leopardia sa...

Ett helt alfabet (nästan) med bara smultronställen - härlig inställning! :)

Christel sa...

Fritt ur hjärtat: Tack för inbjudan till Uddevalla, du har en stående till mig i Skåne också! I veckan hörde jag tranor... Har dreglande läst att du är på trädgårdsmässan, lyckost, och så hotell på det, passa på och njut, du är värd varenda smula! Kram

Emmama: Det låter som om ni har en härlig semester i Sverige, såg att ni också träffat Anna och Ella, härligt! Kram

Musikanta: Visst är det gott hemma! Om en vecka börjar vårt påsklov, då ska jag röja upp här hemma och njuta av våren hade jag tänkt! Nu njuter jag av förvåren... Kram

Taina: Finns det smultron i USA förresten? Kram

Christel: Sandhammaren är Skånes Rhodos... jag skrev ett inlägg om stranden där i somras... Kram

Petchie: Roligt att du hittat hit och skrivit en rad, jag tittar ofta in hos dig också. Kram!

Leopardia: Finns det språk med fler bokstäver än 28? Isåfall fanns det ställen till dem också... eller hur? Kram