lördag 18 april 2009

Fredagstemat på en lördag - vårtecken



Kanske är det ganska talande att jag inte hunnit med temat innan i veckan. Perioden mellan påsklovet och sommarlovet i en högstadieskola är minst sagt innehållsrik, och ett av mina vårtecken är att kuverten med de nationella proven kommer från Skolverket. Den sista intensiva perioden börjar där jag ska hjälpa alla elever att orka det där sista och klara sina sista prov/omprov så bra som det bara går. Många är ganska trötta men samtidigt som mest motiverade, det gäller att ha mycket tålamod, humor och uppfinningsrikedom, och ganska ofta om att inte visa den stress man själv känner...
Andra vårtecken är såklart alla vitsippor som får mig att vilja stanna på tio ställen på vägen hem från jobbet och bara titta om det verkligen är vitsippor alltihop. Det är också mina kaxiga påskliljor och favoriterna pärlhyacinter som dyker upp här och var i trädgården, inte alltid där jag hade för mig att jag planeterat dem, de lever sitt liv! Sista vårtecknet är ändå den blå himlen, den är så stor och klar och lysande, var den verkligen lika fin förra året? Jag tycker vårarna blir mer och mer fantastiska för varje år, och trots att man ju borde ha vant sig efter 42 stycken så blir jag lika förundrad och överraskad över knoppar, blommor, solvärme och dofterna...!



5 kommentarer:

Emmama sa...

Som alltid - bra! Och en utmärkelse till dig finns i min blogg idag! :)

Kram!

Saltistjejen sa...

Härligt Christel att ni har fått vår nu! Blåååå himmel, ulliga vita moln och vårblommor. Mmmm!
Hoppas nu att sista delen av vårterminen går bra också och att du känner att du kan hjälpa alla dina elever på bästa sätt.
kram!

Christel sa...

Emmama: Tack tack, jag känner mig hedrad! Ha en härlig vecka!
Saltis: Ha en bra vecka på nya jobbet!

Fritt ur hjärtat sa...

Oh ja, blå himmel! Julrosen var verkligt vacker. Nationella prov är blä enligt sonen i 5:an ;-)

Musikanta sa...

Jag har upplevt 72 vårar och blir som du ändå lika förundrad varje år över denna fantastiska återhämtning av naturen.

Och jag njuter oerhört av de ljusa kvällarna - underbart när man bor på landet och tvingas köra bil överallt!

Men jag är ganska glad att jag slipper vara i skolan med alla prov att rätta så här års...
Ha det gott!