torsdag 9 april 2009

Långsamt fredagstema

När jag var liten var långfredagen en lång och ganska tråkig dag, jag minns att alla affärer var stängda, till och med kiosken i Bräkne-Hoby hos farmor där vi brukade köpa tomteklubbor. Fast när jag tänker efter så var alla dagar långa när jag var barn, och veckor och år. Så är det inte nu. Att det är nio år sedan vi firade millenniumskiftet 2000 trots att det känns som häromåret, skrämmer lite.
Alla tanters favorit, Stefan Andhé, har sagt: Tiden ska man inte fästa sig så mycket vid. Det är ögonblicken som räknas. OK- hur långt är ett ögonblick?

Tomas Sjödin är pastor i Pingströrelsen, han har skrivit flera böcker, och han berättar ofta om sin familj där livet inte har farit fram skonsamt. I familjen finns det tre pojkar, två av dem. Karl-Petter och Ludvig föddes med svåra, obotliga hjärnsjukdomar. Ingen av dem lever nu, de dog när de var 15 och 14 år gamla. Deras liv blev en kamp, deras kroppar och hjärnor förtvinade och funktion efter funktion försvann. I boken "När träden avlövas ser man längre från vårt kök" funderar Tomas kring hur det vore om pojkarna som genom ett trollslag hade blivit friska. Det skulle vara ett under, men då skulle det vara två andra pojkar än de han lärt känna och älska.

Det bor alltid mer i en människa än hon kan visa, säger Tomas Sjödin och berättar om en autistisk pojke som bara talade vid ett enda tillfälle under sitt liv. Sju år gammal berättade han Kattresan högt för sig själv. Sedan dess har han inte sagt ett ord. Det finns inga oläsliga brev, inga ointressanta människor. Men breven måste läsas i den rytm som präglar personens liv. Tomas Sjödin berättar om sonen Ludvig som exempel. Varje gång de läst en viss bok ber Tomas att Ludvig ska ge honom boken. Sedan väntar han. Och väntar. Först efter ett par minuter sker det nästan magiska – Ludvig sträcker boken till sin pappa. Tomas beskriver det som att de lever i ett låghastighetsland.

Alla människor har sitt tempo, sin hastighet och nu kommer fredagstemat in igen, långsamhet. Ludvig hade ett långsamt tempo, han behövde bli läst långsamt. Jag har också människor nära mig som tar gott om tid på sig. När jag ställer en fråga kan det ta 2 minuter innan svaret kommer, det är en lång stund, ta tiden så får du se. Är jag kvar och lyssnar då? Eller har jag gått vidare, tänkt att hon kunde nog inte. Eller har jag i välvilja redan förklarat, om det till exempel gällde ett mattetal?
Några har ett väldigt snabbt tempo, de rusar fram, de tänker och pratar fort, hinner med hur mycket som helst och det ena är inte mer rätt eller fel än det andra. Tomas Sjödin lär ha en 94 år ung faster som "far som ett torrt skinn genom tillvaron". Hon plockar bär, sportfiskar, drar rötter som hon flätar till korgar och hon reser runt i världen. Tomas ställer frågan till henne: Hildur, är du en orolig själ? och hon svarar: Nej, jag är inte orolig, jag är snabb!

Önskar dig en lagom lång långfredag, ett lagom tempo i livet där du hinner ifatt dig själv och där du hinner se dina älskade i ögonen varje dag.

VARJE DAG ÄR DEN FÖRSTA DAGEN. VARJE DAG ÄR ETT LIV.
(Dag Hammarskjöld 1905-1961)
Att se en hel värld i ett sandkorn och himmel i en vild blomma, det är
att hålla oändligheten i sin hand och fånga evigheten i en timme.
(William Blake 1757-1827)

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag tror jag har hört denna Tomas Sjödin sommarprata för flera år sedan. Iallafall tycker jag mig känna igen en del av det du rkiver här.
Visst är det så att folk har olika tempo. Jag tycker även att samma person kan skifta tempo. Beroende på situation, tillfälligheter samt såklart olika skeden i livet.
Hoppas ni får en fin påsk!!
kram!

Kristallena sa...

Fint inlägg du har gjort! Jag har också läst Tomas Sjödins bok och den är tänkvärd.
Glad Påsk!

Erica sa...

Vilken bra tolkning av temat! Jag blev riktigt fängslad av texten :)
Och det stämmer så bra. Alla har sitt eget tempo. Själv är jag nog en sådan person som vill ta mig tid och göra saker på rätt sätt, än att skynda mig igenom saker (även om jag är uppvuxen i en släkt där allt ska hinnas med så fort som möjligt -helst igår...)

Det var i alla fall ett väldigt tänkvärt inlägg :)

Glad påsk!

Mia sa...

Jättebra inlägg! Ha en trevlig påsk.

Fritt ur hjärtat sa...

Precis! :-) Vilken fin tolkning. Thomas bok har bärt mig genom svåra stunder många gånger. Förr var jag anabb, det är jag inte nu, jag önskar jag övat på långsamhet medan jag fortfarande var snabb oc frisk!

Västmanländskan sa...

Din text gick rakt in i hjärtat! Tack!

Anonym sa...

Jättefin tolkning av temat. Jag gillar citatet om att det är ögonblicken som räknas.
Hoppas att du haft en fin påsk.

Christel sa...

Saltis: Visst har vi olika tempo, olika dagar och beroende på vad vi gör. Nu har jag haft en hel veckas lågtempolov, bara myst med familj och vänner. Hade lite knytiskalas med din svärmor igår då vi åt upp varandras påskrester tillsammans, mysigt. Vilken underbar film ni lagt ut på blogg och Mats facebook, vi har tittat på den flera gånger, hon är så hjärtans söt och vad fort det går, hon ser så fokuserad och målmedveten ut! Lycka till nu på nya jobbet, vi gläds med er! Kramar

Erica: Vilka underbara matbilder du lägger ut, kul med makro...! Vad roligt att du tyckte om inlägget. Ha en bra vecka! Kram

Kristallena: Han (T. Sjödin) har många kloka tankar och sätter ofta fingret på rätt saker... Ha en bra vecka!

Mia: Tack! vilka härliga blåsippebilder du bjuder på. Jag var ju barn i Blekinge så jag minns alla blåsippor, ser dem inte lika ofta i Skåne där jag bor nu. Nu tar vardagen vid, ha en bra vecka! Kram

Fritt ur hjärtat: Vad det är gott att böcker kan få bära, ibland behövs det verkligen! Kram

Västmanländskan: Det gjorde orden hos Tomas för mig också, det var därför jag vill dela dem med er! Kram

Petchie: Tack! Ögonblicken blir så snabbt till år bara... Påsken har varit härlig, jag såg på din blogg att ni har påskat ordentligt, vilka härliga ägg. Själv har jag ätit på mycket godis i helgen (veckan) att magen står åt alla håll och jag mår nästan illa när jag ser dina bilder. Så nu blir det hälsovecka! Kram!

Agneta sa...

Om Stefan Andhé är alla tanters favorit är jag en tant och det kanske man är vid 42 ?
Jag håller med övriga inlägg, det var mycket vackert.