söndag 19 april 2009

Utmanad att visa kylskåpet



Emma utmanade oss igår kväll på sin blogg att visa hur det ser ut i våra kylskåp. Här kommer en titt i vårt...

Ser mest ut som mjölk, fil, juice och marmelad och massor av de duktiga hönornas ägg. Men där finns faktiskt också massor av goda oliver, röd curry, kaviar, leverpastej och en falukorv, ost, ädelost, vitlöksost, ketchup, solkräm, hostmedicin mm. Har de inga grönsaker kan man undra? Jo i skafferiet...!

Avslutar med en fin dikt av Tage Danielsson

Ett kök är vackrast

Ett kök är vackrast just vid middagstimman,
när frysen villigt lämnat ur sin buk
en tinande förpackning, blank av imman
från kökets värme, som gör fisken mjuk.
När mjölken ivrigt väntar att bli drucken,
nyss tagen ur sin boning, kylskåpskall.
När smörassietten, fastän lite sprucken,
står glad beredd med smör i alla fall.
När pepparn lekfullt duggar över fisken,
när osten släpptes lös ur skafferit,
när diskmaskinen längtar efter disken
och när vinägern står och luktar sprit.
När extrabillig korv, på Konsum rallad,
tas fram och söker verka litet fin.
När ur en salladsskål en doft av sallad
far ut i friska luften bak gardin.
När barnamagar står i samlad skara,
när mammas fingertoppar luktar lök,
potatislocket puttrar: "Dom är klara!"-
ja då är det vackrast i ett kök.


Här har du ett annat utmanat kylskåp...

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Men det var ju FAAASEN vad alla har leverpastej i sina kylar då!!! Och jag blir ju bara såååå suuuugen! Hmmmpfff!
Jaja, själv sitter man med sin creem cheese.... Inte ALLS samma sak.
Stora kramar!

Emmama sa...

Haha Saltis! :) Men de är ju supergott med leverpastej, håller med! Kul att du också visade kylskåpet, vi har ju uppenbart en massa gott hemma!! :)

Kram!

Musikanta sa...

Jaha, då var det dags att städa i kylskåpet innan någon kommer och utmanar mig...

I morse var det faktiskt några köldgrader ute så jag passade på att frosta av frysen. Så jag har gjort något nyttigt i alla fall idag. Har tyvärr inte en självavfrostande frys så det är besvärligt på sommaren.

Anonym sa...

Ha ha, jag hade också gärna haft leverpastej i min kyl!! Vi har redan bestämt att vi ska köpa paté till helgen men det är ju inte samma sak som gammal hederlig svensk leverpastej!
Den köksdikten är så fin, mina föräldrar har den inramad i köket!