fredag 1 januari 2010

Fredagstemat Gott nytt år!


Denna månad är det Sparkling som håller oss med spännande skrivarteman på Show and tell. Vi skriver och visar bilder, lägger ut, besöker varandras inlägg och kommenterar. Läs flera tolkningar på andras bloggar, se nedan.
Ett av nyårslöftena var att göra mer av det jag tycker om, därför har jag gått och grunnat på fredagstemat idag, för det är väldigt roligt att vara med här.
Nyårsafton är en lite speciell dag, vi har haft olika traditioner genom åren. När barnen var små firade vi ofta med makens kusin och familj, sedan kom en rad år när vi firade med de goda vännerna från Tormestorp, som sedan blev de goda vännerna från Södertälje. Sedan har vi firat något år själva och något år med några andra. Förra året blev vi inbjudna att fira tillsammans med tre andra familjer här i byn, och det har vi gjort även detta år. Det blev en oändligt trevlig kväll med makalöst god mat:
Staffans Kräftstjärtsoppa (hur god som helst...) med nybakat bröd
Per Morbergs Vildsvinsgryta med hasselbackspotatis
Cheesecake med citron
Kladdkaka och massor av frukt och godis

Vi var åtta vuxna och lika många 14-19-åringar, det känns väldigt roligt och ärofullt att ungdomarna hellre firar med oss än på andra ställen. Vi åt tillsammans, hade en rolig lek vid maten med lappar under tallrikarna som sa vad vi skulle utföra under middagen och sedan gissade vi vad det stod på de andras lappar. På min stod det att jag skulle försöka få igång en tumbrottningsmatch, och det gjorde jag med kära vännen I. Vi hade också musiktävling, sedan fortsatte tonåringarna själva på ovanvåningen och ute med raketer, vi vuxna hamnade i pratsofforna.

Eftersom Maja aldrig varit med om någon nyårsafton med raketer och dyl åkte Thomas hem strax före tolvslaget för att se till henne, men här hemma i Harastorp var det lugnt så han kom tillbaka nästan direkt. Ungdomarna avfyrade några fina raketer som jag inte lyckades fotografera med så gott resultat. Men visst är familjen G´s islykta fantastiskt fin? Det är inte många skånska vinterdagar man kan ha en sådan? Nyårsnatten var det mellan 12 och 8 grader kallt och som det syns på någon bild lite disigt men fullmåne.

Bild av disig måne i Röke, minus 10 grader ungefär, då fryser strumpbyxorna fast i benen...

Detta ser ut som en nebulosa men är faktiskt en raket och samma disiga måne, bilden är uppochner fast jag vänt den rätt...


Raket, och det röda är en ljusslinga som virats runt Gustafssons flaggstång, lite surrealistiskt men vackert, tcker jag som annars tycker att ett tomtebloss eller två räcker som fyrverkerier...


Idag var det årets första dag och vi har bjudit hem goda vännerna familjen T på middag och spelkväll, roligt! Det är nog det bästa med jullov, att man hinner träffa vänner och familj så mycket. Nya grannarna nere vid vägen kom också inom så Maja fick leka med Rolex, deras hund.

Inför det nya året så tänker jag som säkert många andra att jag ska stressa mindre, ta tillvara stunder mer, njuta mer och vara snäll mot mig själv och andra. Tycker att det som står i den gröna rutan till höger (sistaminutenklappar) funkar bra som nyårslöften...kanske.
Hoppas att det nya året blir för dig vad du önskar av det!
Avslutar inlägget med lite bilder av Alice, Edvard och Maja... de önskar också gott nytt år!


Svarta hundflickor syns bättre mot vitt...


Att fotografera en svart hund i en svart soffa är en utmaning

Slöare katter är inte lätta att hitta

Jag ligger inte på dem! Bara väldigt nära dem...

Fler fredagsbloggare hittar ni här: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Minerva, Bollebygdsbo, iamannika, Petchie, Ebba, Gerda-Thyra, Lotta, Lullun, Mamma J

7 kommentarer:

olgakatt sa...

Ber att få skicka några pussar till Maja och att få återgälda Alice´s milda leende!
Så skönt att det inte smäller i Harastorp! Tänker på alla hästar och Maja!Katterna brukar inte bry sig lika mycket, tack och lov.

Fritt ur hjärtat sa...

Låter jättetrevligt. Å så kul att ungdomar väljer att äta gott framför egen fest.
God fortsättning.

Musikanta sa...

Härliga ungdomar hemma hos er!

Är inte med på fredagstemat denna månad eftersom jag inte hinner med att uppdatera min blogg med egna händelser...

Jag har bara gett mig två nyårslöften - att promenera mer och att öva på orgeln. Jag har ju en sådan med full pedal och två manualer hemma, så det är synd och skam att jag övar så lite som jag gör. Men det är ju roligare att sitta vid datorn...

WodzuSE@hotmail.com sa...

Det var trevlig att träffa Er. Maja och katter är mycket fina :) Rolex är nog förälskat i Maja ;)
MVH nya grannar /Wojtek & Annelie

Christel sa...

Olgakatt: Maja pussar tillbaka med glädje...och Alice ler, hon känner ju igen en kattmänniska när hon träffar en! I Harastorp är det nästan alltid lika lugnt, fast idag har vi jagat förrymda hästar åt grannen, så lite har det ju hänt idag.
Fritturhjärtat: Man får vara glad så länge de vill...God fortsättning själv!
Musikanta: Ibland är det för mycket, och bloggandet ska vara roligt, annars kan det kvitta som de säger på "macken"...Då låter det härligt hemma hos dig ibland med full styrka på orgeln, kanske grannarna är glada att du inte övar oftare...?
Annelie och Wojtek: Vad roligt att ni har hittat hit, både på nätet och i verkligheten. Ni märkte väl idag att Rolex kärlek är besvarad, Maja har aldrig rymt utanför gårdsplanen förrän idag när hon skulle kila ner och se om Rolex var hemma... Hoppas det går bra med golvlackandet, vi kommer snart och tittar, ni är så flitiga!

wodzuse@hotmail.com sa...

Synd att Rolex var inte hemma :( jag tror att han kommer hem i helgen. Det är inte bara Maja som rymer, vi såg en häst igår som sprang lite här och där, vi fick gå och säga till de andra grannar.
Ja det är mycket jobb med alla 110m2 golv man slipar och slipar men det tar inte slut :( men vi är unga och har tid ;) Hälsningar W.W.

Anna, Fair and True sa...

Vilka söta fyrfotingar! Och maten på nyår lät gudomlig! Kul lek också, den ska jag komma ihåg!