fredag 22 januari 2010

Fredagstema - motion


Sällan har jag haft så lite att skriva om ett fredagstema, och det är synd att det är så, för träning är ju verkligen något jag borde ta tag i och göra mer av i mitt liv. Mindre är det inte lätt att göra nämligen. Den enda träning jag gör är att gå omkring på jobbet, springa mellan de olika husen och våningarna. Annars är det mest in och ut ur bilen...ärligt talat. Tur att man kommer ut på rundor med hunden på helgerna ibland.


Jag hittade en intressant artikel som beskriver en endersökning som gjorts kring träning i Canada, säkert samma resultat här i Sverige:


De största hinder är:

För lite tid (69 %)
Orkar inte (59 %)

Ingen motivation (52 %)


Mer moderata hinder är:

Kostnader (37 %)

Sjukdom/skada (36 %)

Inga näraliggande fasciliteter (30 %)

Känns obekvämt (29 %)

För kass för att träna (29 %)

Rädsla för skada (26 %)


Mindre betydelsefulla hinder:

Säkerhet (24 %)

Ingen som kan ta hand om barnen (23 %)

Ingen partner (22 %)

För få program (19 %)

Saknar support (18 %)

Saknar transport ( 17 %)


"De största hinder för människor är alltså tid, energi och motivation.

Att människor anser sig ha brist på tid handlar snarare om en felaktig verklighetsuppfattning än att det verkligen är så. Det gäller att lära sig prioritera. Tittar man närmare på sitt schema upptäcker man att det faktiskt finns tid egentligen. För om det inte hade funnits tid, hur kommer det sig då att folk har tid att titta på TV, slappa, läsa eller äta sig överviktiga? Det är uppenbart att träning konkurrerar med många andra fritidsintressen.

När det gäller brist på energi så handlar det ofta mer om mental trötthet än fysisk trötthet. Folk är så upptagna och stressade att de känner sig mentalt trötta efter en arbetsdag. Och vad motverkar stress och trötthet, just det, träning!"


OK. Roligaste argumenten tycker jag nog är "För kass för att träna" och "Saknar transport", den senaste är nog ett av de sämsta också, för promenader och löpning hemomkring är nog ett alternativ som de flesta skulle kunna fixa. Där faller också "Inga näraliggande fasciliteter". "Saknar partner" kunde kanske handla om "sakna support" eller "Ingen som kan ta hand om barnen" men den är ett eget alternativ. Så den förstår jag inte. Menar de att man ska träna för en partners skull? Lite som att det är inte lönt att raka benen på vintern, för då ser ingen dem ändå...?


Nej, ni. Egentligen finns det bara ett argument som håller mig ifrån träningen. Skrämmande träffande de där tre toppargumenten för att inte träna, tre små ord:

"För lite tid"

"Orkar inte"

"Ingen motivation"

och egentligen handlar det ju bara om det sista. Hittar jag den så försvinner alla andra hinder. Jag ska ta en promenad och se om jag inte hittar den. Motivationen alltså... bland all snö, när jag hinner, när det har blivit lite varmare...

7 kommentarer:

Emmama sa...

Vi är i samma båt! Ska vi försöka utmana varandra? :)

Christel sa...

Emmama: Ja, det gör vi! Jag kommer bara inte på något som verkar tillräckligt kul... kanske bara vanliga promenader, fast varje dag?

Saltistjejen sa...

Så sant! visst handlar allt om motivation. oavsett om det är jobb, sociala interaktioner, motion eller annat.
Alt sitter i huvudet så är det bara.
Tyvärr har jag inte heller hittat min motivation. Den försvann när Ella föddes och har inte kommit tillbaks. iallafall inte i sås tora mått at den överröstat andra prioriteringar som att t ex sova och umgås med M... När jag itne jobbar eller är med Ella då förstås...
Fast jag hoppas att våren ska väcka lite liv i min motivation igen. Att jag ska komma ut och springa åtminstone en gån i veckan. DET vore toppen. Men vi får se.
Kraaam!

Ebba Christina sa...

Dagliga promenader med hunden är inte fyskam. I längden ger det mycket för konditionen. Upptäckte idag att batteriet till min stegräknare har tagit slut. Får köpa nytt i morgon. Det är ett sätt att hålla koll på sig själv. Antalet steg per dag. Trevlig helg önskar jag dig.

Annika sa...

Jag tänker precis som du! :-)

olgakatt sa...

Christel!
Idag har jag gett dig utmärkelsen Kreativ Bloggare! Hoppas det kan ge dig inspiration att skriva LITET oftare framöver, haha!

Anna, Fair and True sa...

Känner igen alla de där argumenten... Men ska försöka bryta mönstret i år!