måndag 28 december 2009

Precious Ramotswe

I går kväll började SVT sända serien Damernas detektivbyrå, och jag föll direkt för den vardagsfilosofiska och modiga detektiven Precious från Botswana, hennes kloka samtal och förmåga att dra slutsatser och hennes helknäppa sekreterare ms Makutsi.
Precious följer sin dröm och låter ingenting hindra sig. Allt verkar så enkelt bara. Hon sålde de 180 kossorna, köpte den nedlagda posten och satte på vattenkokaren... Jag blir väldigt medveten om att jag inte är lika fokuserad på vad som min dröm, livet bara rullar fram. Jag tror jag ska koka mig en kopp Rooibushte, för vilket problem kan inte lösas över en sådan kopp? Sedan ska jag fundera på vad som är mina mål, och sedan invänta nästa avsnitt som kommer på söndag...
Vill du se hela avsnittet? Klicka här

5 kommentarer:

Ebba Christina sa...

Visst är det en underbar historia. Efteråt var jag bara tvungen att återigen smaka på rooiboste fastän jag inte tycker om det. Ser verkligen fram mot nästa avsnitt.
Gott slut önskar jag dig..../Ebba

olgakatt sa...

Jag är alltid skeptisk mot filmer av böcker jag gillar men här har författaren varit med på ett rätt stort hörn. Så, ja, jag tittade i går. Och gillar vad jag ser! Alexander Mccall Smith är en fantastisk berättare. När den första boken om Damernas detektivbyrå kom ut på svenska hörde jag en recension i radio där man inbjudit en kvinna från Botswana och frågade om man VERKLIGEN pratade på det viset i hennes hemland. Ja, precis på pricken, sa hon. A McCall Smith är uppvuxen i Afrika så han har tydligen tagit det till sig. Underbart!
Nyligen har jag läst slut den dagliga följetongen The Dog Who Came In From The Cold i Londontidningen Telegraph som man kunde prenumerera gratis på till sin mejl. Hoppas det kommer en fortsättning...

Christel sa...

Ebba: Ska bli kul med nästa avsnitt, jag har bara läst första boken också, så jag har massor kvar...härligt. Och jag gillar verkligen rött te, favoritsmakerna är citronyoghurt och med blåbär. Gott nytt år!

Olgakatt: Vad roligt att ni kom och hälsade på idag, riktigt roligt att dam B också var med. Jag blev verkligen förtjust i Damernas, och fick lust att läsa fler böcker, har några i mp3-format att lyssna på i bilen när terminen börjar igen och någon i hyllan, njuter av att ha läsning framför mig lika mycket som att läsa tror jag... Gott nytt år och kram!

Emmama sa...

Älskar både böckerna och TV-serien, så vansinnigt bra och feelgood-igt! :) Ha en skön kväll! Kram!

Musikanta sa...

Har haft Maramwotsi (eller hur det stavas) som daglig kompis på mina promenader förra året. Fick nämligen den engelska inspelningen av alla böckerna på CD av Mirren.

Det är en engelsk kvinnlig skådespelare som läser böckerna på engelsk botswanadialekt - tar ett litet tag innan man kommer in i det, men hon är helt fantastisk. Hon kan låta som alla karaktärerna, även de manliga!

Underbara historier, även om jag tyckte de första böckerna var bäst! Har lyssnat på samtliga. Ska se serien i kväll på TV - missade förra, men jag antar att avsnitten är fristående som berättelserna i böckerna.