lördag 16 januari 2010

Fredagstema - drömrummet

Jag tänkte passa på idag när Sparkling angett temat drömrum att riktigt frossa med ett av mina älsklingsteman när jag surfar på nätet: titta i inredningsbloggar och webbutiker som innehåller den dansk-fransk-shabbyshic-slitna vitgrå stilen som jag aldrig tröttnar på.

Hemma hos mig finns det mycket i den här stilen men det är aldrig så där genomtänkt som på dessa sidorna....eller lika undanplockat och välputsat.















Jag börjar hos Drömmar av silver, någonstans utanför Stockholm finns detta underbara hem med massor av inspiration och bilder att dregla till. Jag lånar en bild... så här skulle jag vilja att vi byggde in vår fula trappa också.







Så fint hon har det ute också...






Vidare brukar jag surfa in hos Lilla Blanka, där är det alltid massor av underbara bilder och den där läckra blandningen av saker som ser så läckert ut på bild men som inte funkar hemma hos mig. Varför skulle jag stoppa en barnsko bland blommorna och... är det deras växtnäring???

















Jag njuter vidare hos Vita ranunkler, bland vita soffor och blommor, underbara hyllor och prylar, där skulle jag trivas!
























Sen landar jag hos Annas
hus på landet, mums mums . Jag hade en "liknande" liten sned gran därhemma i julas, men min var lite mer sned och liten, fast också ganska kär... och massor av vita hyacinter.
























Några böcker som innehåller massor av drömrum för mig är dessa, några finns i min hylla, andra ännu inte...







Me and Alice, ibland önskar jag att det var just ME and Alice som inredde tillsammans, vilka bilder och vilket sinne för vackra saker och trivsamma rum.













Drömrummet vore kanske ett nytt badrum? Detta finns hemma hos Spets och snor (intressant bloggnamn)


















När jag kikar in hos Min lilla veranda ser jag genast att jag måste göra trapphuset till ett litet drömrum. Så här kanske?






Avslutar detta frosseri med lite länkar till trevliga ställen där jag ofta blir inspirerad. Jag handlar sällan saker i fina butiker, det är ju så mycket roligare att hitta något liknande på någon av sommarens loppisar och sedan fixa själv.






I Bjärnum inte långt från mig ligger Knopp och stjälk - en härlig blomsterhandel där Jessika har massor av finsaker.








Lika långt (eller nära) åt andra håller ligger Örkelljunga, där har Me and my home en fin affär, just nu är Sofia mammaledig så den finns bara på nätet.














På somrarna brukar jag försöka få in ett besök hos Anna K - det är en affär i Jönköping som är sprängfull med inredning, doftljus, lapptäcken och prylar jag gillar!
Detta ger nog en ganska bra bild av hur mina drömrum ser ut. Men jag är nöjd med mina rum som de är också, ibland... och nästan iallafall;-)

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Kul med alla länkar! Men DU! NI har det ju verkigen HUR MYSIGT som helst hos er!!! hahaha! Jag tycker ert hem är ett med den allra störstam både mys- och trivselfaktorn kah någonin besökt!!! :-)
Kram!!!

Ebba Christina sa...

Vitt är vackert. Och det bästa sättet att ta till vara ljuset. Speciellt så här års. Kram från Sörmland där det är mycket snö nu. Visserligen vitt och vackert men Brrrr.......
Ps Visst var det väl underbart att titta på Precious ikväll ds

Musikanta sa...

Jag är så gammal att jag inte har tagit till mig det vita som är så inne nu. Tillbringade en del av min barndom i en lägenhet på ett sjukhus och lekte i kulverterna på lasarettet och hälsade även ofta på min pappa och sjuksystrarna på labbet och avdelningen där han jobbade. Så vitt är för evigt förknippat med den tiden.

Mitt drömrum skulle innehålla två kretongsoffor från Svenskt Tenn och massor av tavlor och "äkta" mattor. Och en flygel. Varma färger både på tapeter och gardiner. Visst är det skönt att vi är olika!

Anna, Fair and True sa...

Det var mycket vitt där, och lantligt / shabby chic var väl det genomgående temat :)