lördag 9 januari 2010

Fredagstemat - frukt


En kik ner i min fruktskål idag

Denna vecka är det Sparkling som bestämt temat och det handlar om frukt, favoritfrukter och fruktrecept. Jag tycker nog normalmycket om frukt, som de flesta antar jag. Äter väl någon eller några frukter om dagen. På sommaren och hösten blir det äpplen. Helst svenska men tycker att franska Golden Delicious, de gulgröna matta med små prickar på är goda, och gulrödrandiga Gala-äpplen... Jag tycker om vindruvor, särskilt våra egna från växthuset, de är små och gröna, en solig sommar blir de söta, annars blir de sura.
Vi har ett gammalt knotigt äppleträd som knäckts i roten men som faktiskt bär en del frukt, till skillnad från de nya träd som vi planterat, fyra stycken, varav två har dött. Inte helt lätt med växtzonsbestämning här ute på landet, vi bor ganska högt över havet också så det brukar skilja några grader mot mer civiliserade trakter.
Tog en liten runda i trädgården med kameran.


Det gamla äppleträdet, nämen...


...titta, ett kvarglömt äpple!

Man skulle kanske slå sig ner vid dammen och njuta av det sista trädgårdsäpplet...?

Eller bjuda grannarna på det?

När vi bodde i stan hade vi ett härligt stort äppleträd (med namnet Filippa precis som dottern)

Filippaäpplen (bild från nätet)

Här hemma har vi oftast frukt i vårt stora svala skafferi, då håller den bäst. Det som brukar finnas hemma är äpplen (gröna är sonens favorit), bananer (vi gör gärna smoothies med banan, vaniljyoghurt och frusna hallon), och så någon mer säsongsbestämd frukt: clementiner så här års, annars nektariner (mums), vindruvor eller vattenmelon. Men idag såg det ut som om vi skulle behöva åka och veckohandla, för det var skralt på frukt- och grönsaksbrickan...



När man bor i Sverige borde man ju egentligen hålla sig till det som vi kan odla här, men jag tycker faktiskt att det blir för enahanda, så vi kompromissar där, och köper frukt från andra delar av världen. Trots transporternas miljöpåverkan och att vi vet att besprutning och odling inte alltid är så "fair". Bär är väl egentligen inte frukt, men jag har alltid frusna hallon, jordgubbar och ofta blåbär i frysen, till paj, fil eller smoothies.

Stoppar ofta en frukt i väskan, men om den inte går åt direkt blir den ju inte så kul. Hur många har skrapat rutten clementin eller päronmos från väskans botten?

Fruktrecept då slutligen... ja det måste bli favoritmuffinsen, varsågoda:

Stora äppelmuffins med kardemumma


(16 stora, amerikansk storlek på formarna)
100 g smält avsvalnat margarin
4 dl råsocker
4 ägg
3 dl creme fraiche
5 dl rivet äpple, grovt eller fint rivet, vilket du föredrar
5 dl russin (om du vill)
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
6 tsk nymalen kardemumma (eller stött i mortel)
Garnering:
6 msk pärlsocker eller
4 msk råsocker + 2 tsk grovstött kardemumma (eller alltihop blandat)

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa smör och socker, tillsätt äggen, ett i taget. Rör ner creme fraichen, äppelrivet och vetemjölet blandat med bakpulvret och kardemumman - och russinen om du vill ha dem med.
Fördela smeten i muffinsformarna, fyll till 2/3 - det blir lagom. Strö över pärlsocker/råsocker/kardemumma-blandningen. Grädda mitt i ugnen i 15-18 min tills muffinsen blivit gyllenbruna.

Idag blir det mest vila, har jobbat två dagar, roligt, intensivt och tröttande. Ikväll ska jag på 50-årsfest hos en arbetskamrat, ska bli roligt! Ha en bra helg, ni också!

4 kommentarer:

Ebba Christina sa...

Härligt inlägg. Och vilka druvor. Jag blir riktigt avis. Men jag har inget växthus så jag får nöja mig med druvor på söderväggen.
Gillar verkligen receptet på äppelmuffins. Ska pröva och göra dem. Hoppas att de går att frysa in. Må så gott i den bistra vinterkylan. -25 hade vi här i natt.

Saltistjejen sa...

Å jag älskar bildenpå ert äppelträd!!!!!
Såg även på A´s blogg att ni haft besök av dem nu i ehlgen! Mysigt!
Kraaam!

Musikanta sa...

Härlig bild på det lilla äpplet! Jag hade massor av vindruvor på vår södervägg, som jag inte visste vad vi skulle göra med. De är små och söta, men med massor av kärnor, så de är svårätna. Förra året gjorde jag must av dem, men det blev inte särskilt gott och var väldigt kladdigt.

Så de fick sitta där de satt - till stor glädje för koltrastarna. Inte en enda druva finns kvar!

Anna, Fair and True sa...

Filippaäpplen har jag inte hört talas om tror jag. De måste jag prova någon gång!

Muffinsen - mums mums!