torsdag 1 oktober 2009

Fredagstema - tre saker jag skulle ta med mig till en öde ö...

Ny månad igen... ut med det gamla och in med det nya. Tack Maisoui för det gamla och hmmm Erica, de nya temana känns spännande (de finns i högerkanten).

Jag började fundera på om jag nånsin varit på en öde ö. En ö är väl bara öde om ingen annan är på den, finns det något mer i definitionen? Måste den vara helt "oinredd" och får ingen ha varit där förut? I så fall måste man väl bege sig till Finland för att hitta den, och där har jag aldrig varit. Hör ni att det låter som en av David Shutricks låtar, Finland som jag förresten alltid trott var av Jakob Hellman? Han letar efter flickan i sitt liv och funderar på om hon bor i Finland, där han aldrig varit. Då missade han väl henne då. Hur hamnade jag i spekulationer kring Jakob Hellmans civilstånd? Åter till temat. Om jag skulle packa och resa till en öde ö, förutsatt att jag hittade en, vad skulle jag då välja? Eftersom jag bara får ta med tre saker måste det verkligen vara oumbärliga saker.
Tandborste med inbyggd deo i skaftet, för inget skulle vara kul med oborstade tänder och ofräscha armhålor. Det närmaste en öde ö jag har varit på är nog Snöan, en ö ute i havet utanför Umeå, där har goda vänner ett litet hus och där har vi varit två gånger. Där finns ingen elektricitet och inga bilar, så det var härliga veckor med midnatssol, fin natur och "lägerliv". Bland det mysigaste när man är ute i naturen tycker jag är pinnbröd, så den andra saken jag skulle ta med mig är en rejäl klump med pinnbrödsdeg, jag tar för givet att jag hittar en lämplig pinne och slösar inte min sista önskning på det.

Eftersom jag är gammal scout räknar jag med att kunna göra upp eld med torra löv, solkatter, två pinnar eller något. Vad skulle jag göra på en öde ö? Just ikväll är jag så trött att jag tycker det lockar att bara gå och lägga mig i en buske och sova några dagar. Sedan skulle jag säkert ha att göra med att utforska ön och kolla så den är riktigt öde. Sedan skulle jag antagligen bli ganska lappsjuk och börja klättra i palmerna och spana efter båtar och andra människor att prata med. Jag är inte skapad för att leva ensam på en öde ö. Så efter några dagar skulle jag kliva på min tredje sak, Finlandsfärjan, som jag också skulle ta med mig, just för att kunna ta mig därifrån och segla hem till Skåne igen.

10 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Vilken bra tolkning på temat :) Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag valde det ;) men det ska bli roligt att läsa alla bidrag!

Hoppas att du får en bra fredag och en trevlig helg!

Emmama sa...

Bra tema och smarta val! Jag ar ocksa gammal scout maste jag ju beratta. Kram kram!

Annika sa...

Haha! Ja, Finlandsfärjan är ingen dum sak att ta med sig.

Nilla sa...

Finlandsfärjan! :-)

Taina sa...

Hahahahaha vad jag skrattade när jag läste och såg bilden på Finlandsbåten! Helt klart ett smart val.

Pinnbröd ja, det är typ 100 år sedan man åt det. Och gott är det.

Trevlig helg!

Annika sa...

HA, vill du komma till en finsk öde ö så besök då min blogg idag. Lustigt vad du fick till bra här, och att vi spann lite på samma tankar.
Finlandsbåten is the shit...Alltid lika kul att åka med, och jag har minsann åkt den i mina dar, hahahaha!!!
Kramar!!

Fritt ur hjärtat sa...

HAHA, kunde du inte nöjt dig med en eka:-)

Norrsken och stjärnfall sa...

finlandsfärjan...så praktiskt, så man kan åka hem å faktiskt också ta en dusch innan man kommer hem å dessutom få god mat å underhållning!

Musikanta sa...

Jag visste inte att det fanns palmer på öde öar i Finland...

Dom som du ska klättra och spana efter båtar i - fast det behöver du ju inte när du har Finlandsfärjan med dig!

Lite flintsten och fnöske kanske du borde tagit med dig också, kan vara svårt att göra upp eld med pinnar om det har regnat...

Anna, Fair and True sa...

Tandborsten och deo tänkte jag inte på! Det behöver man ju! Jag tänkte nog att jag skulle hamna på en paradisö där jag kunde gnida armhålen med ett lavenderlöv eller nåt! :)