torsdag 24 september 2009

Fredagstema - för att överraska mig måste du...


Det som överraskar mig kan vara något roligt, crazy eller busigt. Ett roligt inlägg här på Facebook som visar att du är lika galen som jag till exempel. Det kan vara något oväntat rart, häromdagen när jag kom till jobbet efter ett par dagar hemma med förkylning möttes jag av några högstadiekillar som sa: Vad bra att du är här igen, nu ska vi jobba!

Det kan också vara något dumt, en del gör eller säger så överraskande dumma saker, läs kommentar nummer tre till artikeln om min skola.

Någonstans saknas det en byfåne, cirkusen har lämnat stan men clownen stannade kvar, eller…?

Överraskad kan jag också bli när något eller någon dyker upp helt rätt i fel sammanhang, som när man ringer fel nummer och hamnar hos någon annan man känner, när den ganska strikta damen i kommunens växel plötsligt sitter på stranden i Yngsjö, ler med hela ansiktet och säger hej på dej.

I veckan satt jag i min sal med några elever, vi kämpade med matten, och det var en timme kvar till middagen. Plötsligt knackade det på dörren och vår hemkunskapsfröken kom in, räknade oss och smög sedan ut igen. Efter en liten stund kom hon in igen med ett fat doftande nybakade kakor, vilken underbar, generös överraskning…

Ibland krullar sig tårna och alla håren på armarna reser sig när man får veta något, när man blir överraskad , rörd och glad. När vänner berättar att de ska få barn, när eviga singlar seglar i hamn och när kompisar får drömjobbet.

När man har haft en fördom eller förutfattad mening, när man generaliserar och sedan händer det plötsligt, och man står där och tänker, man ska aldrig…

Det kan vara när man hittar en vän som man inte sett på tjugo år på Facebook, när man frågar en kollega om hjälp med något lite halvtradigt, och hon svarar ja, det vill jag gärna, då blir man bubblig, glad och härligt överraskad.

Om förmågan att bli överraskad, se de där små vardagsmiraklerna, blir gammal och grå, då vill jag inte vara med längre…

Nu är det snart slut på september, vem tar över fredagstemat i oktober?
Tack Maisoui för roliga teman, inte helt lätta men utmanande.


3 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Vilket bra inlägg på dagens tema!
Överraskningar man blir glad av kan verkligen vara så mycket, allt från små saker i vardagen till större saker :)

Hoppas att du får en bra helg!

Lullun sa...

Visst är det härligt med alla de där överraskningarna man får i vardagen. Hoppas verkligen, som du skriver, inte det är något som man blir blind för i framtiden. Jättebra tolkning!

Lina Rosling sa...

Nämen Christel! VAd fint att du börjat blogga. Underbar blogg! Är en trogen läsare från och med nu, kram på dig / Lina