fredag 30 oktober 2009

Dubbelt fredagstema - Höstkänslor och Ljus


Vad kunde höra ihop bättre än dessa två teman? För mig handlar hösten väldigt mycket om ljus, först och främst det speciella höstljus som finns när luften är kall, krispig, klar och hög. Simone har hittat detta med sin kamera idag i sitt inlägg, och det har Ebba också. Sedan handlar det om frånvaron av ljus som nyss drabbat oss, när vi förra helgen ställde tillbaka klockan en timme försvann ljuset på morgnarna, det ljusnar inte förrän i Norra Rörum om ni vet var det ligger? Det är iallafall en halvtimme hemifrån på väg till jobbet. Ju mindre ljus jag får av Moder sol, desto mer ljus av det andra slaget måste jag få, nämligen från stearinljus av olika slag. Precis som flera av er andra (tex Fröken Anki) har skrivit om så är IKEA min favoritljusaffär. Deras vita kronljus i stora blå lådor och värmeljusen är verkligen en basvara hemma hos oss, och ofta skälet till att man måste planera in ett besök på det stora varuhuset. Ibland köper jag kronljus i andra färger, men de blir bara liggande tills det blir strömavbrott och precis alla ljus går åt... det ska vara vita ljus. Helst i gamla silverljusstakar, jag har minst 15 stycken som jag har överallt, ute och inne.
De senare åren har jag också blivit förälskad i speciella doftljus, de kommer från Yankee Candle och finns bara på några få ställen som jag handlar på. I går var jag i Halmstad och som research till fredagstemat (kan vi ju säga) var jag inne i en butik som säljer dem och gav näsan en riktig omgång.

Just nu har jag Yankee Candle-ljus på hyllan med doft av:
  • nyrostat kaffe
  • nytvättade linnegardiner
  • lavendel med citron
  • lavendel med vanilj
  • lime vanilj
  • nyklippta rosor
  • fransk vanilj
  • Macintosh spice (fast jag har pc?)
  • kanel
  • sparkling snow
Det sista är ett jag köpte igår på min researchrunda. Blir inte ni nyfikna på hur gnistrande snö luktar? Det blir jag. Ska rapportera när jag har eldat på det...
Alla i familjen är inte lika förtjusta som jag i doftljus, därför använder jag dem ganska sparsamt, och när jag verkligen känner för det. kanske ska jag byta taktik och använda dem ofta så alla vänjer sig?
Idag har jag faktiskt gjort lite tvärtom, börjat med att snabbkika omkring vad ni har skrivit om. Eftersom många bor i USA är det ju "mycket pumpa omkring ljusen". Annika har gjort en härlig kavalkad av många års halloweenbilder, fantastiskt kreativt, hon och hennes dotter är ena mästare med pumpaknivarna. Blir nästan lite sugen på att köra lite halloweentema på trappan, en del år har vi det, andra inte, hittills har det bara blivit lite ljung och murgröna. Andra, som Rund plugg har tolkat temat med ljus som att sätta ljuset på det som är viktigt, flickan som med naturlig självklarhet tar ord och slåss för sin framtid rör vid hjärtat.
När jag tänker på ljus kan jag inte låta bli att tänka på söndagsskolans sång, skickar med en version av This little light of mine - ha en bra vecka!

6 kommentarer:

olgakatt sa...

Det är så roligt med alla olika funderingar kring dessa fredagsteman!
Stearinljus förekommer sällan hos oss och endast om katterna är instängda i ett annat rum. Detta sen en katt for längs den sjuarmade julstaken för många år sedan och svedde pälsen ordentligt.
Kingston Trio, ja!Det var nostalgi, det. 60-talet om jag inte minns fel? Fast jag minns inte denna något repetetiva sång. Men soundet, det minns jag.

Saltistjejen sa...

Å vad fint ert ljushus är! Jag gillade det jättemycket.
Sedan är jag nyfiken på hur nytvättade linnegardine doftar. Och självklart gnistrande snö..,.
Jag hör nog annars till skaran som itne är så förtjust i doftljus. OM det ska dofta ska det vra väldigt svagt och diskret. Annars får jag huvudvärk...
Kramar från oss!

Fritt ur hjärtat sa...

Ett så stort ljushus har jag aldrig sett förut. Snyggt. Jag är också ljusoman. en aldrig med doft. Har försökt men jag kväljer mig. Kanske beror det på min astma, jag vet inte riktigt. I vilket fall så har vi alltid massor av blå lådor när vi lämnar IKEA. Värmeljus har vi av miljöskäl nästan slutat med, bara de snyggaste lyktorna får bo kvar. Inser att jag glömt min stumpstake! Måste nog göra ett tillägg!!!
Trevlig helg. Kram.
Har lagt till dig. Förklaringen är nog att du saknades förra veckan när jag gjorde den. Men nu är det rätt igen.

Ebba Christina sa...

Doftljus är inte min grej. Och inte stearinljus heller. Men det beror inte på att jag inte gillar ljus utan har två katter med yviga svansar som de aldrig håller reda på. Tittar då och då efter någon sluten ljuslykta. Blev riktigt avis på ditt ljushus. Det skulle jag noga ha här trots katterna.
Igår var jag hos mina barbarn och tillverkade en Halloweenlykta i riktig pumpa. Den står nu på trappan och ska tändas om några timmar. Men återkommer om det.
Ha en härlig Halloween med mycket trick ocr treat från barnen.

Anna, Fair and True sa...

Doftljus är inte min grej men jag kan tänka mig lavendel, nytvättade linnegardiner och sparkling snow (vad den nu luktar!) men inte vanilj eller kanel! Usch! Då får jag migrän!

Men vilket fint ljushus!

Musikanta sa...

Trevlig tolkning på ljustemat! Jag köpte doftljus för några år sedan på IKEA och ställde dem i badrummet när jag skulle ha fest.

Jag fick omedelbart ta bort dem eftersom MM trodde att badrumsporslinet skulle spricka - trots att jag ställt något under...

Men jag håller med dig om IKEA-ljusen. Köper aldrig några andra och inköp av sådana brukar generera en extra Linköpingsresa före jul...
Kram/M