fredag 13 februari 2009

Fredagstemat: Närmast hjärtat

Idag ska vi skriva om något som är närmast hjärtat. Som naturvetare tänker jag såklart direkt att det som är närmast hjärtat är lungorna... En titt i Wikipedia ger: "Hjärtat sitter i brösthålan (thorax) mellan lungorna, strax ovanför mellangärdet, något mer åt vänster och vilar på en muskelbädd (diafragman). På grund av embryonal utveckling ligger ungefär 2/3 av hjärtats volym till höger och 1/3 till vänster om mittlinjen. Hjärtaxelns övre punkt definieras där övre hålvenen, vena cava superior (övre hålvenen) mynnar i höger förmak och den nedre punkten av hjärtspetsen. Ytterst är hjärtat omgivet av perikardium, yttre hjärtsäcken, och tar man en titt inuti perikardiet ser man den serösa, glatta och tunna inre hjärtsäcken, epikardium."

Sen tänkte jag på att det ju imorgon är alla hjärtans dag och då började jag fundera i andra banor och då tänkte jag att hjärtat förknippar vi ju med det som är viktigast, där hanterar vi alla dem som är viktiga för oss, där känner vi vad som är rätt och fel, där bor kärleken... någonstans i Bibeln står det att framför allt ska man bevara sitt hjärta för därifrån utgår livet. Vackert tycker jag, och det känns så, hjärtat ska man vara rädd om. Hur kan man vara det då?

Kanske skulle man ha sitt hjärta inslaget i bubbelplast, eller kanske ännu säkrare, bygga in det med plåtar, titan kanske, eller... Då skulle man ju inte skada sitt hjärta.
Närmast mitt hjärta finns såklart min familj, min man, mina barn, mina föräldrar och syskon, mina svärföräldrar och vänner, mina arbetskamrater, mina elever. När de som bor i mitt hjärta, invånarna har det bra är det varmt i hjärtat. Men när jag ser in i deras liv och ibland ser att de inte mår bra, att de inte känner sig önskade, älskade, behövda och efterlängtade, då sticker det i hjärtat, och då funderar jag på om hjärtat kan gå sönder, om det slits av allt detta som bor därinne.


Det är med stora hjärtan som med stora hav, de fryser aldrig till, har jag hört någonstans. Jag tror nog att det är så, och eftersom hjärtat är en muskel så tränas det väl och blir större ju fler som bor i det.



Önskar nu alla en riktigt fin och glad alla hjärtans dag!!! Kram


Fredagstemat kommer under februari månad från Fritt ur hjärtat. Det finns fler som skriver Show and tell, besök dem och lämna kommentarer!
Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Ulrika, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, Nykomlingar förra veckan:-) musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w,

Kommande tema:20 februari KAFFE 27 februari OUMBÄRLIGT

9 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

En mycket finurlig tolkning! Tack för den.
Är du snäll och länkar till mig så fler hittar källan;-)

Emmama sa...

Vackert vackert! Hoppas du får en skön helg! Kram!

Saltistjejen sa...

Å vad bra skrivet!
Fint och tänkvärt.
Kram!

Annika sa...

Jättefint skrivet!
Ha en riktigt fin helg!!

Musikanta sa...

Du skriver så fint om hjärtat som ett stort hav...

En bild av ett sårat hjärta har jag burit med mig i minnet sedan jag var fem år är och hade gjort en liten kamrat ledsen genom att säga något elakt till henne.

Då tog min pappa uppp mig i famnen och sa: "När man säger stygga saker till någon sätter man en tagg i hjärtat på henne".

Jag såg framför mig hur ont det måste göra med den där taggen och glömmer det aldrig - att det inte var bokstavligt begrep jag inte förrän långt senare...

underytanjag sa...

Vilket fint inlägg jag håller verkligen med dig!

Christel sa...

Fritt ur hjärtat: Jag har gjort det... vi har haft en underbar vinterdag här idag med minusgrader och gnistrande snö. Trevlig vecka!

Emmama: Helgen har varit härlig, var i Halmstad igår och idag har vi varit ute mycket i snön. Har ni snö? Trevlig vecka!

Saltistjejen: Pratade med din svärmor idag, hon räknar dagarna tills ni kommer! Ha en bra vecka med nya bebisen... Kram!

Annika: Tack snälla! Ha en bra vecka nu...kram!

Musikanta: Vi har säkert satt taggar i hjärtan, och vi har en del själva också. Läste lite mer på din blogg idag, vilken spännande livsresa du har! Vi hörs snart igen...kram

Underytanjag: Vi har mycket gemensamt du och jag, jag gillar också Bo Kaspers... ha en bra vecka!

Cecilia sa...

Vilket fint inlaegg!!Tror att det haer temat gav en liten tankestaellare om vad som aer viktigt for en.Vad sot Lime aer!!
Hoppas att du haft en trevlig helg.

Anonym sa...

"eftersom hjärtat är en muskel så tränas det väl och blir större ju fler som bor i det."
vilken oerhört fin tanke :) den tar jag med mig.