tisdag 24 februari 2009

Bokrea och stor tacksamhet










Var inte uppe i natt och gick på bokrean, tyckte inte att det var så mycket intressant i katalogerna som vanligt. Men när jag ändå åkte inom stan på väg hem från jobbet så kunde jag ju inte låta bli att titta inom på bokhandeln (och Maxi...). Killen som jobbar på bokhandeln sa: Kommer du inte förrän nu? (då bor man i en småstad...) och jag insåg två saker: Jag är livsfarlig att släppa in på bokrean, och katalogerna var inte rättvisande. Inte kan jag leva utan nya kokböcker, diktböcker, romaner och deckare! Citatet ovan kommer från en fin liten bok som heter Kloka ord om mammor. Jag gillar verkligen Peter Robinson-deckare, där den bedagade polisen Alan Banks med trassligt privatliv ständigt hamnar i rysligheter. Sedan fyndade jag också Flyga drake och Tusen strålande solar, som jag nog snart är ensam om att inte ha läst. Här hemma ska det bli ny god mat med käcka TV-kocken Leila som jag inte kan låta bli att tycka om, hon är engagerad i sin matlagning, och så hittade jag en bok om matbröd, vi kan behöva lite ny inspiration. Det blir lätt samma gamla recept på matbröd som körs. En del andra böcker kom också med i påsen...
Sedan kan jag inte låta bli att avsluta dagen med att tacksamt tänka på att jag bara är jag, och inte ett dugg kunglig... skönt att slippa sitta hela dagen i en soffa, le så det värker i käkarna och svara på frågor, och få godkännande av regeringen innan jag får berätta att jag förlovat mig!! Lycka till Victoria och Daniel! När jag såg ett inslag på TV ikväll slogs jag av att även blivande prins Daniel tilltalar sin fästmö med "kronprinsessan". Tror ni han gör det där hemma också:
- "Kronprinsessan", kom och se vad jag har köpt på bokrean idag!
Undrar om dom hann dit idag förresten? Ha en god bokrea!

10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Oj ja bokrea är väääldigt farligt att vara på haha! jag har också alltid lyckats komma hem med en hel del böcker när jag kikat in i ngn bokaffär under rean.
Och nu blev jag nästan avundsjuk på dig som ännu inte läst vare sig Flyga Drake (eller The kite runner som den väl heter i original) samt Tusen strålande solar. Båda dessa är ju bara såååå bra!!!!! Tyckte jag iallafall. Och att ha denna läsning framför sig känns oerhört lyxigt! :-)
Och själv konstaterade jag nyss när jag läste ditt inlägg att jag nog ska börja kalla M för "maken doktorn" när vi är ute på mer officiella tillställningar! ;-)
kram!

Taina sa...

Tusen strålande solar. Så bra! Jag tror jag sträckläste den. Hade med den i köket när jag lagade mat, borstade tänderna, ja den var med heeela tiden. Ibland blev jag förbannad, ibland ledsen, ibland glad. Ja det var så många känslor som bubblade fram. Hoppas du kommer att tycka om den så njuuut av en superbok!
Ha en fin onsdag.

Anonym sa...

Förhoppningsvis har han i alla fall inte börjat kalla henne för "Kärringen där hemma" ännu. Jag har inte bestämt mig om jag skall kalla maken "Produktchefen" eller "Borstbindaren". Han är nämligen chef över produkterna i borstbindarbranschen, så det är en smaksak.

Cecilia sa...

Det var länge sedan,nej det var det ju faktiskt inte.Det var väl förra året som jag handlade på bokrean.Lite diverse böcker som jag fortfarande inte läst eller knappt bläddrat i.
Jag tycker det är jätte skoj att kolla vad som finns och man kan verkligen fynda böcker då.
Jag tycker också om Leila men har inte nån av henner böcker än,men det blir nog framöver.

Emmama sa...

Åååååh vad jag saknar bokrean, bästa jippot i världen!! :)

christel sa...

Har inte hunnit med någon bokrea än, så det mesta är nog slut nu. Ivarjefall det som jag vill ha.

Tror att jag ska tvinga maken att kalla mig för Vägledaren eller högsta hönset eller miss universum eller....;O)

(honom kallar jag ibland smultrongumpen, gulligt va?)

Christel sa...

Saltis: Var på lite bokrea till igår och tog då en sväng bland barnböckerna. Det är sorgligt att barnen är så stora att de inte vill ha Max-böcker och böcker om stora traktorer längre. Tur att jag fortfarande tycker om mamma mu...! Ni har en underbar tid framför er när Ella ska lära känna Viggo, Pippi, Pingu, Madicken och Kråkan! Jag ska läsa med henne när ni kommer hit upp och hälsar på!!! Tänk på att ni ju inte missar bokrean iår, den är i full gång när ni kommer, kram så länge!!

Christel sa...

Taina: Då ser jag fram emot den nu, fats jag ska läsa Mr Tourette först...

Agneta: Så då är du borstbindarens kärring då? Underbar bloggtitel... Antar att ha jobbar på Kron, men är det sant att borstbindare svär mer än andra?

Fundersam Cecilia: Visst är det ofta bokrea, och fredag och jul... Men att det går på oerhört snabbt måste ju bero på att vi har det så oerhört roligt, då går ju tiden sb´nabbt säger talesättet.

Emmaa: Finns det inte BOKREA i Skottland?

Namnen Christel (alias Miss Universum): Inte är det slut, det fanns massor kvar bådei Hässleholm och Kristianstad, jag kollade senaste igår... Jag tycker smultrongumpen var gulligt men väcker lite frågor!

Petchie75 sa...

Åh, jag hoppas att det finns några böcker kvar till mig när jag kommer hem i helgen :-) Jag har inte varit på bokrean på flera år men brukar kolla på bokhandlarnas nätbokkataloger och sedan be familjen köpa... Jag är också FARLIG i närheten av böcker!

Fresia sa...

Hej Christel
Första ggn jag är inne på din blogg, kom hit via Ulla-Monas blogg - Marskatten.
Känner att jag vill lämna en liten kommentar iaf. Kunde inte låta bli när jag läste detta inlägg.

Jag heter nämligen Christel jag också och ÄLSKAR böcker.
Det är inte så ofta man träffar på sin namne som dessutom har samma intresse. Lite kul.
Så det har varit intressant att läsa dina inlägg.
Ha det gott /Christel