fredag 20 februari 2009

Fredagstemat KAFFE


Idag bjuder jag på lite reflektioner om kaffe, hade gärna bjudit på riktigt kafferep, men eftersom så många på listan bor långt ifrån Röke så är det lite svårare. Först tänkte jag visa en mystisk bild och fråga om ni kan se vad det är?



Sedan ett besök i somras på fiket Flickorna Lundgren på Skäret dricker vi mest Zoegas Intenzo-blandning här hemma, den är lagom smakrik, mörk, passar bra med mjölk och den trivs med vårt vatten.





Från kaffe till kaffekoppar är inte steget långt. Några favoritkoppar här hemma är såklart våra namnkoppar, en liten presentation av familjen och vanorna:
Filippa (snart 14) dricker bara te och choklad, gärna med sprutgrädde i sin mugg, har inte upptäckt kaffe än...
Johannes (16) håller sig också till te och choklad.
Thomas (x) dricker kaffe men också te i sin mugg.
Christel (x-2) dricker kaffe eller te i sin mugg. favoritkaffet hemma är starkt kaffe med hälften vispad mjölk. På café blir det gärna Latte, minns den underbara Latten på Starbucks i Athen i våras med saknad. Om det är något jag saknar här i byn så är det nog Starbucks...

På tal om koppar så fick de ju flytta in i ett eget skåp för några månader sedan, ett loppisfyndat skåp som målats och fixats lite lätt.










...och så har vi en "kaffevagn" också, där finns allt nära till hands: bryggare, kaffeburk, filter men också brödrost och en liten kakburk.

Kaffe är väl gott, det piggar upp men jag har inte samma förhållande till kaffe som till te som jag älskar på riktigt. Jag började dricka kaffe ganska sent, som alla andra för att inte vara obekväm på jobbet, i tjugoårsåldern. Ett kul minne jag har är när jag skulle flytta hemifrån för första gången, ca 18 år gammal, då lovade jag heligt och dyrt att jag aldrig skulle ha blommiga kaffekoppar och gardiner, både har jag naturligtvis brutit nu... man behöver väl inte hålla löften man ger som tonåring?


Sista kaffereflektionen handlar om en lukt... Jag har ju sportlov med barnen den här veckan, och i onsdags var jag med dottern i Helsingborg på tjejshopping. När vi körde in i stan möttes vi av doften från Zoegas, en liten pust av nyrostat kaffe, mums... den önskar jag att jag kunde ladda upp och att den kom puffande ut ur din USB-port...

Ha en bra helg och vecka!! Kram

Fredagstemat kommer under februari månad från Simone med bloggen Fritt ur hjärtat.
Det finns fler som skriver Show and tell, besök dem och lämna kommentarer!
Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Ulrika, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, Nykomlingar förra veckan:-) musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w,

22 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Oj vilket fint loppisfynd, ett sådant skåp skulle jag verkligen ha nytta av. frågebilden ser ut som min bryggare, ovanifrån;-)
Jag dricker också Zoegas, men enbart de ekologiska sorterna. Latte är inte min melodi..Löften man lämnade som tonåring kan omöjligt gälla som tonåring är man fullständigt oberäknerlig;-)

Annika sa...

MYSIGT inlägg!!
GILLAR!!
Gillar ditt kaffekoppsskåp också. Fint.
Precis som du är jag teälskare...MMMmmmm...så gott!!
Men latte tycker jag jättemkt om!! MUMS!!
Och kaffedoften är underbar!! SYND att kaffe inte smakar lika gott som det luktar.
Ha en fin helg!!
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Tack för kaffet Christel! :-)
Vilka fina muggar ni har. OCH ad fint skåpet är!!! NI är så duktiga att fixa och dona och göra det mysig och hemmigt! :-)
Jag älskar också doften av kaffe. men jag älskar även att dricka kaffe. MEN håler med dig om att mitt förhållande till te och till kaffe är helt olika!!! Kanske låter konstigt men så är det. Inte så att jag gilar kaffe mindre än te. Egentligen. Men det är på ngt vis väldigt olika för mig. Svårt att förklara.
Ha nu en riktigt skön helg!
kramar!!!

Anonym sa...

Fina namnmuggar! Har du gjort dem själv? Ha en fin helg.

Moster Mjölgumpa sa...

Men du kan väl inte gömma din fantastiska redahylla bakom kaffebryggaren!!!
Visst luktar det gott i Helsingborg ibland.

Emmama sa...

Fiiiint inlägg och visst är det underbart att köra in i Helsingborg, jag tror det är en av mina absoluta favoritdofter! Och Zoega är absolut en av mina favboriter i kaffeväg. Ha en skön helg!

Kram, Emma :)

Mia sa...

Vilket fint skåp! Vi bodde i Uppsala ett tag och där doftade det också kaffe ibland från Arvid Nordqvist (tror jag det var) och när vi bodde i Kungälv luktade det kex från Göteborgs Kex!

Taina sa...

Gulligt med egna muggar. Den mystiska bilden föreställer väl en kaffebryggare eller ?
ha en bra helg.

Thomas J sa...

Och så gillar du när din man brygger espresso - ibland ivarjefall. Lösningen på ekvationen är att X=43

Anonym sa...

Vilket trevligt inlägg! Jag ser med avundsjuka på era fina namnmuggar...

En doft jag gillar är den när man öppnar ett nytt paket kaffe, köra ner näsan i öppningen och bara njuta!

Ha en fin helg

Christel sa...

Fritt ur hjärtat: Skönt att höra om löftena... våra bryggare kanske är lite släkt med varandra, för visst är det Moccamaster von oben! Ibland köper jag ekologiskt kaffe, oftast Löfbergs Lila eller från Sackeus någon gång om jag kommer åt. LL-kaffet smakar bara inte bra med vårt vatten, vi har egen brunn här ute på landet och det passar inte ihop med LL. Men jag ska faktiskt testa Zoegas ekologiska...dumt att inte välja ekologiskt när det finns. Trevlig lördag! Kram

Annika: Håller med om kaffedoften, jag har ett doftljus som luktar nymalda kaffebönor, luktar jättegott (tycker inte barnen) men det får jag elda när jag är ensam hemma. Kram till dig!

Saltis: Kanske, kanske ses vi när ni är hemma i Sverige snart? Hörde tidsplanen av Gudrun. Kramat till er alla fyra, jag har minsann sett filmerna med lille Tazo och den fräsande tigern!

Nilla: Tack! Nej, muggarna har vi beställt från krukmakeri Gabriel i Timmernabben.
http://www.gabriel-keramik.se
Det är många år sedan men de är mycket hållbara och fina. Ha en bra helg! Kram

Moster Mjölgumpa: Nej jag vet, den har stått under trappan i flera år så den är på väg mot en mer framstående placering, har inte riktigt hittat en värdig plats, men det kommer säkert. Undrar om dom på kaffefabriken också tycker det luktar gott?
Kram

Emmama: Luktar det kaffe i Skottland då? Jag tyckte mycket om ditt inlägg från Kenya, härligt att ha en fot i en så annorlunda del av världen- tillgång!! Kram

Mia: Ja, det luktar olika i olika städer. När jag var barn bodde vi nära Mörrum, där luktade det inte gott från pappersbruket! Här på landet luktar det oftast bra, men inte när det just har gödslats...! Grattis igen till nya jobbet, ha det bra! Kram

Taina: Visst är det bryggaren uppifrån, men ser lite UFO ut!!! Vi har muggar som det står farmor, farfar, mormor, morfar och dotterns bästis Frida har ockspå egen mugg i skåpet. Lite mysigt...

Thomas: Jaså, du har glidit över från tågsidorna till kaffebloggarna. Älskar din espresso och att du är lika bra på matte som jag. Kram min gubbe!

Christel sa...

Marskatten: Hej igen, jag var nyss på din blogg! Visst luktar det härligt när man öppnar ett nytt paket kaffe, och när man köper färskmalet kaffe i te/kaffehandeln. I Halmstad (där jag är uppvuxen) finns en härlig sådan, Interiör, där jag ofta köper kaffe och te. Vi hörs! Kram

christel sa...

Tvungen att slänga iväg ett hej till dig min namne. Hittade ditt otroligt vackra ( ;O) ) namn hos moster mjölgumpa

Så här kommer det:

HEJ NAMNE

Erica sa...

Tack för kommentaren i min blogg :)

Och vilket bra inlägg om veckans tema.
Jag lägger upp mitt under dagen, eftersom jag var borta hela dagen igår :)

Ha en bra lördag!

Kristallena sa...

Trevligt inlägg om kaffe hos dig Christel! Roligt att du tittade in hos mig också. Ha en underbar helg!

Christel sa...

Erica: Jag fick leta runt lite bland dina bloggar, men det är ju du med de smarriga semlorna, mums igen!

Kristallena: Det är kul med alla trevliga bloggar och spännande människor, vad skulle vi göra utan nätet? Plugga, som jag borde göra nu... Ha det gott!

Anonym sa...

DET hade verkligen varit trevligt! Om det kommit lite Zoegasdoft ur min dator nu :)

Musikanta sa...

Haha! Jag gissar faktiskt på en kaffebryggare från ovan innan jag läste Tainas kommentar!

Jag delar (eller rättare sagt delade) din förkärlek för Zoegas. Vi har aldrig haft något annat kaffe hemma. Och MM dricker det med förtjusning...

Intenzo har jag inte prövat än. Har inte sett det på hyllan hos vår handlare. Får väl åka till Norrköping annars och shoppa.

Jättetrevligt inlägg. Ha en fortsatt skön helg!

Anonym sa...

Hej!
Fin blogg du har!

Jag gissar att bilden är ett flygfoto över en kaffebryggare från Melitta.
Häftigt med en kaffevagn. (I Vinslöv är vi mer för the-vagnar, fast vi använder dem att lägga medaljer på som vi vunnit i bangolf-tävlingar runt om i landet.) (Du har väl sett filmen?)

Västmanländskan sa...

Vilka fina namnmuggar!

Christel sa...

Leopardia: Fungerar det med tankeöverföring via USB?

Musikanta: Du gissar så rätt! Hoppas din helg var bra, och att veckan blir likaså. Kram!

Agneta: Vad trevligt med en bloggkompis på hemmaplan, din blogg är mycket trevlig och mysig att läsa, jag har lagt till den! Ha det bra!

Västmanlandskan: Vad trevligt att du har hittat till mig, jag fastnade genast i din blogg, vilka underbara bilder du delar med dig av, och fina inlägg. Särskilt bra var året i bilder! Tack, jag kommer tillbaka!

Marianne sa...

Visst är det härligt när det luktar kaffe i Helsingborg! Jag kör också helst Zoega, halvskåning som jag är. Men Intenzo har jag glömt bort, ska ladda det i väskan nästa gång jag är i Sverige.

Första bilden: Kaffebryggare : )