tisdag 28 oktober 2008

Köket i Harastorp

Jag har fått någon fråga om köket, så jag tänkte visa lite köksbilder här på bloggen. När vi flyttade in i augusti 2003 började vi med att bygga om övervåningen så att barnen kunde flytta in ordentligt. Strax före jul började vi riva det blåvit-tonade 70-talsköket och diverse väggar så att det nya köket kunde börja ta form. Tidigt på våren blev det sedan klart. Vi valde att låta Sven från Farstorps kök komma och ta mått och sedan tillverka köket efter våra skisser. Med ett gott öga till Lidhultskök och massor av inredningstidningar/böcker i bakhuvudet blev det ett stort, gråvitt lantkök som passar oss perfekt! Jag tror det blev klart för ungefär 4 år sedan... tiden går fort när man renoverar gamla hus.


I den här sektionen, eller skänken som jag tycker påminner om en gammeldags serveringsgång har vi allt porslin, bestick, glas och en hel del skålar och så givetvis...

.... en väldig massa teburkar, vi dricker mycket te och så älskar jag ju plåtburkar...



I hörnet har vi ett stort skafferi, som snickarna fick bygga ihop på plats. Det var jättetungt, och där finns ventil och massor av hyllor som rymmer grönsaker, frukt, bröd, dricka och alla andra skafferivaror. Gudruns vänner i Rumperöd och deras skafferi inspirerade oss till skafferiet. Deras har glasrutor, men så bra ordning har inte vi...

Vår köksö ritade vi med djupet 60 cm från en sida och 40 från det här hållet, annars hade den blivit för stor. Alla lådor är innanförliggande och sprutmålade i vit färg bruten 1500 (ljusgrå), det är en mycket behaglig färg som skiftar efter dagsljus, allt från vitt till ganska grå... (favoritnyans i hela huset förresten).

Ön från andra hållet, i bakgrunden ser du utgången till altanen och kökets bortersta vägg med frys, mikro, ugn och jätteskåpet för vaser, hushållsmaskiner, kannor, ljus, etc, etc... Det är väldigt praktiskt med höga skåp där man kan gömma sådant man har men som inte används dagligen... det är en hel del!
Över köksön hänger en smideskrona, den använder vi på olika sätt under året, ibland till torkade blommor, just nu också till ljuskoppar i fattigmanssilver och en liten girlang. Återkommer med julvarianten! Kronan har vi köpt på Öland för några år sedan, i en bokhandel för fågelskådare.
Som kanske har synts på min blogg så är jag väldigt förtjust i ljuslyktor, gärna udda och lantliga. Denna hittade jag på Rusta i Halmstad igår, det var väl ett litet fynd? 29 kr. Även doftljuset som delar min familj i två läger med mig ensam på ena sidan får komma med i dagens inlägg. Det doftar (enligt mig) underbart av nyrostat kaffe. Familjen är mer skeptiska...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Christel!

Ert kök ser helt fantastikt ut. Grattis!

Tänkte också säga att Fredrik tycker du är en underbar arbetskamrat.

Ha en skön första advent!
//Barbara

Anonym sa...

Fint kök. Fortfarande nöjda?
Är leverantören bra? Vad kostade köket om man får fråga, gärna i realtion till andra kökstillverkare/L

Anonym sa...

Hej Christel! Så mysigt du har det. Inspirerande,vårt 20 -talshus beh- över nytt kök i sommar. Kram på dig. /MalinH