tisdag 28 oktober 2008

Tre bra böcker... och åk aldrig till Gotska Sandön!

Jag har läst tre riktigt bra böcker som jag vill tipsa om.
Kate Jacobs bok "Livets aviga och räta" handlar om några kvinnor, som är på olika stadier i livet, men som har det gemensamt att de träffas efter stängningsdags i en garnaffär. Jag tycker boken påminner om filmen Love Actually, eftersom människornas öden där också påverkar varandras. Läs den!
Den andra boken är av ett helt annat slag. Anna Jansson skriver helt underbart skräckinjagande böcker. Jag har nu läst (lyssnat på) "Inte ens det förflutna" och jag har knappt kunnat sova, så spännande och stark var den. Några dagar blev jag sittade på parkeringsplatsen på jobbet, för jag kunde inte sluta lyssna. Redan efter ca 50 sidor var intrigen i full gång, och den ena kritiska situationen efter den andra dök upp. Just när man trodde att det skulle ordna upp sig, hände nästa sak... jag säger bara: Åk aldrig till Gotska Sandön...där lever (?) man farligt!

Bok nummer tre fyndade jag på HIF loppis i somras, men nu har jag läst den. Catherine Ryan Hyde har skrivit "Skicka vidare", boken har också filmats.


Den handlar om en lärare som ger sina elever uppgiften att förändra världen, och hur en liten pojke som heter Trevor tar sig an uppgiften. Han sätter igång en rörelse som går ut på att man hjälper eller gör en god gärning för tre personer som sedan gör detta med tre personer i sin tur osv. Kunde blivit en söt solskenshistoria, men som alla vet blir inte livet alltid som man tänkt sig... Jag läste boken och skickade den sedan vidare till min vän Gudrun. Men innehållet tar jag faktiskt med mig, då är det väl en bra bok!?

NU när det är höstlov är det så skönt att sitta uppkrupen i soffan med en bra bok och en kopp te. Vi var i Halmstad i går och shoppade kläder till Filippa, så idag får det bli soffan, borde bli lite specialpedagoglitteratur också. Vädret är för mig också, det regnar och blåser, då måste man inte gå ut...

Inga kommentarer: