torsdag 10 september 2009

Fredagstema - fyra saker du måste se i min "stad"

Idag har jag verkligen gått in för temat, jag och hundvalpen tog bilen och åkte runt och letade bilder att fånga byns "själ" med. Jag bor ju i en mycket liten by, som ligger utanför en annan mycket liten by, som i sin tur ligger några mil ifrån Hässleholm, också känt som en mycket liten stad.
I den näst minsta byn, Röke, fångade jag kyrkan, som på många sätt är en mittpunkt i byn. Där finns grupper och aktiviteter för gamla och unga, och där ses man.

Vidare måste nog byns leksaksaffär vara ett av de ställen jag måste visa upp. Den har funnits i närmare 25 år och numera är innehavaren sedan länge pensionär. Men därinne finns fortfarande kvar av 70, 80 och 90-talens Playmobil, Lego och andra leksaker och på dörren sitter en lapp som säger att man ska ringa på en klocka om man vill handla, så ringer det inne i hennes boningshus och så kommer hon ilande. Emo, som hon heter brinner också för pärlplattor, hon komponerar egna motiv och bygger även tredimensionella modeller, bland annat av bokbussen... Man kan lämna ett digitalt foto och beställa detta som pärlplattepaket med pärlor i alla nyanser. Som tur är kan även kunder utanför Röke besöka hennes hemsida, kolla in bilderna inifrån butiken men sedan måste man åka till affären och handla...

För några år sedan stängde byns lanthandel, så förutom den slumrande leksaksaffären, banken och hemma hos-frisören finns bara ytterligare två näringsidkare i byn: Det ena är en trumbutik som två driftiga yngre killar driver i den nedlagda lanthandeln, och det andra är det ställe som jag också har valt att visa. Längs stora vägen finns detta underliga ställe. Jag har aldrig varit inne i butiken men jag funderar ofta på vem som tillhör kundskaran.


Vem vill ha en elefant, ett vildsvin eller en krokodil på gräsmattan? Kanske samma person som kan tänka sig någon av dessa?


Ha en riktigt härlig fredag och helg!

16 kommentarer:

Mia sa...

Men oj vad förvånad jag blev nu. Vi åker alltid förbi den konstiga presentaffären (24:ans) när vi åker mellan Göteborg och Karlskrona och jag förundras varje gång över alla konstiga saker som säljs! Men det kanske inte är helt fel med ett lejon på taket!!?? =)

Christel sa...

Mia: Vad kul, då vet du ungefär var jag hör hemma. Antar att ni aldrig stannat till och köpt något husdjur?! Jag gillar levande husdjur bättre... Karlskrona är fantastiskt, ja bodde i Norje (vid Sölvesborg) som barn och min pappa bor i Bräkne-Hoby, så vi är åt det håller ibland. Ha en bra helg! Kram

Gerda-Thyra sa...

Ett lejon på taket... har inte ens tänkt tanken förrän nu... fniss!
Jag visar "mitt" Göteborg inne hos mig , kom och titta om du vill!

Annika sa...

Lustigt ställe...
Det ser sådär udda ut som många ställen kan göra i USA.
Ibland är det ju lite roligt med ställen som sticker ut.
Jag undrar också vem som handlar där.
Leksaksaffären verkar vara ett kul ställe att besöka. Nästan som ett museum.
KUL att se bilder från din by!

Taina sa...

Klockrent! Vilket roligt och annorlunda inlägg. Trots sin litenhet finns det ju mycket att beskåda. Och bli förvånad över. Den där leksaksaffären hade prylar den. Ojojoj minskapare vad grejer!

Men det där "stället" var ju någonting lite utöver det vanliga. För mig i alla fall. Inga vanliga trädgårdstomtar precis...

Ha en trevlig helg i "byn"!

Taina

Saltistjejen sa...

Hahaha1 DEN leksaksaffären har jag hört en hel del historier från!!! .-)
Vad kul att då se lite bilder från Röke också. Det var ju ett tag sedan jag var där och då bara på 1-dagsvisit.
Kramar!

Sparkling sa...

hahaha roliga gubbar! när jag var liten var det en i närheten som hade trädgården fyllt med de 7 dvärgarna, det tyckte ja mkt om!

Ebba Christina sa...

Röke. Det ger mig en känsla av vikingar eller kanske bronsålder. Lockande. Skulle gärna besöka trakten du beskriver. Kanske det blir så. Är ofta i Trelleborg på Bokenäs, en skånsk storgård som har sadlat om till konsthall, atelje och keramikverkstad. Ett underbart ställe helt enkelt... må så gott och ha en trevlig helg../Ebba

Västmanländskan sa...

Så roligt med ett porträtt av en liten by. Där det inte finns stora katedraler och museer finns det ju ändå massor av mysiga (och roliga) smultronställen.

Trevlig helg!

Erica Pettersson sa...

Vilket trevligt inlägg att läsa. Och fina bilder du visar :)
Roligt med leksaksaffären med gamla leksaker.

Hoppas att du får en trevlig helg!

Christel sa...

Gerda-Thyra: Jag har missat din blogg tidigare men upptäckt den idag, ska läsa gamla inlägg och bli klok på vilken ras din valp är. Jag har också en vilding på snart fem månader. Trevlig helg!

Annika: Jag har varit hos dig och fått se "din by" också, tack för maten! Kram...

Taina: Tack, och igen, tack för dina roliga inlägg, de har räddat många grå dagar... Kram

Saltistjejen: Har ni aldrig varit in där? Mats måste ju ha varit där när han var liten? Har sett om nya dagis och er spännande semesterresa, har E landat än efter sin supersemester? Kram

Sparkling: Om du går in på presentshopens hemsida kan du se att du kan köpa snävit, de sju dvärgarna och massor av andra ännu hemskare, tex rökande Aliens. Vem, vem, vem köper dem? En liten dvärg kan väl vara OK...

Ebba: Välkommen!

Västmanländskan:Visst finns det saker att förundras över överallt, iallafall om man har blick för det, och det har ju vi! Trevlig helg!

Erica: Tack, om det kommer från dig så... Trevlig helg du också!

Fritt ur hjärtat sa...

Men hörru, du kan ju inte bara säga att du inte varit in. Såklart man måste in, in och undersök med dig!

Christel sa...

Simone: Du har helt rätt, jag måste in och kolla vad de har. Lovar att visa med bilder vad jag har köpt!

Lullun sa...

Det där kändes nästan som där hemmavid. Ja, hemhemma i Sverige alltså. ;-) Kul att det ändå finns några som vågar att starta upp något nytt i det lilla samhället. visst är det tråkigt att lanthandlar stänger ner, men man förstår ju att har väldigt svårt att gå runt.
Ser förresten också att jag saknas på din lista; jag har börjat fredagsblogga igen efter ett halvår med nedstängd blogg.

Musikanta sa...

Trevligt och lite annorlunda inlägg! Har varit inne och kollat både i leksaksaffären och i den andra "konstiga".

Jag tycker jag känner igen en hel del från Italien - men det är kanske genuint polska skapelser.

Men, som du undrar, vem är det som köper dessa figurer, vaser, "möbler" etc.? Fast det finns säkert en viss marknad för detta, man upphör aldrig att förvåna sig...
Kram/M

underytanjag sa...

Jag tycker det är härligt med såna där unika butiker! Så mysigt det verkar.