söndag 9 augusti 2009

Dagens ord: pelargonfrossa

Visst är det ett ord att suga på, att rulla runt i munnen och njuta av. Det passar blommorna så bra. Tur att pelargon inte är en sjukdom (du har smittats av pelargon, och du blir aldrig riktigt frisk igen) eller en byggnad (han såg sig om i den nybyggda pelargonen, helt byggd av trä och glas...) neej, det är ju de underbara blommorna som jag har ett sådant gott öga till. Jag vet att det är fler som gillar dem, därför gick jag ett varv med kameran i morse och förevigade mina följeslagare den här sommaren, några är nya och andra har varit med i flera år. Något jag inte klarar mig utan är vanlig Mårbacka...
...den kan också vara i form av den danska Mårbacka Dronning Ingrid


Den här har jag alltid trott hette Madame Salleron, men jag har i sommar lärt mig att en äkta sådan inte blommar, istället heter den Little Trot. I år står hon ute, tillsammans med en stor kruka blandade växter. Jag hade visst ett skott från henne i växthuset också...


I år har jag upptäckt rosenknoppspelargonen Apple Blossom Rosebud, se vilka härliga rosenknoppar den har, den har blommat som en galning hela sommaren. Hoppas den klarar vintern sedan...
När Ann var på Hovdalas pelargonutställning hade hon följande lilla skönhet med sig hem till mig, jag älskar verkligen pelargoner med "fläckar". New Port är en äggskalspelargon. Bilden under är en närbild av henne.

På plantauktionen i Eljalt tidigt i somras köpte jag med mig ett litet pelargonskott, som nu har visat sig vara en riktig favorit. Se hur vacker Catholica är, hon påminner mig om en luktärt.Både Catholican och New Port har fått sina platser i en liten hylla som har hängt hemma hos min farmor undanskymd i ett vindsförråd, lite synd tyckte jag och gav den en plats på altanen.

En annan äggskalspelargon har hängt ute på väggen till altanen, trots att jag ibland glömt vattna blommar den lika rikligt.

Ann och jag var tillsammans med min svärmor och Filippa på Flädergårdens pelargonväxthus, där lyckades vi (nästan) hålla fingrarna i styr, bara denna kom med hem... (bra jobbat). Det är en stjärnpelargon med det vackra namnet Vygårds lilac splash och den var bara liten i början, nu blommar den mycket!

Andra som ville vara med på bild var denna fina som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, har fått den av Eva för några år sedan.
Detta är en högst vanlig klängpelargon som jag köpte på typ plantagen, gillar färgen.

Det här är en bricka blandade sticklingar som står ute i växthuset, tillsammans med tomater och vindruvor.

Det här var många bilder och lite om mina vänner, tänkte koncentrera allt till detta temainlägg om pelargoner. Kom gärna och ta sticklingar...

Slå upp alla sorter och se bilder på Mälardalens pelargonvänners hemsida

6 kommentarer:

olgakatt sa...

Pellisar är verkligen tacksamma för det pyssel man ger dom! Problemet med dom är ju att begränsa sig - ser att du oxå har det problemet.....
Men oj, vad många fina du har!

Ebba Christina sa...

Hej alla. Fredagstemat "Show and tell" verkar så spännande. Att kommunicera med kvinnor över hela världen ser jag fram emot.
Jag har kommit med genom Marianne "På nya äventyr" och håller nu på att lägga upp er på min lista.
Min adress är http://minblogebbas.blogspot.com
väl mött i många diskussioner och må gott..../Ebba

Ebba Christina sa...

Förlåt
http://minbloggebbas.blogspot.com
ska det vara…/C

Christel sa...

Olgakatt: Det är verkligen sant att det är svårt att begränsa sig. Men jag är lite grym och övervintrar bara dem jag inte kan leva utan. Brukar lämna sticklingar eller pellismammor till svärmor som har mer plats och tid. Jag hälsade på dina pelargoner på din sida och blev mycket förälskad i din röda Vodoo... den är bara såå läcker! Ha det så gott!

Ebba: Varmt välkommen, jätteroligt att du vill vara med och att du tittar in hos oss andra. Jag längtar tills temat börjar igen men vet inte vem som ska börja sätta teman, vet du? Vi ses och hörs på bloggarna!

Ebba Christina sa...

Hej igen. och tusen tack för de varma orden. Jag ser med spänning fram till temat sätter igång. Jag har roat mig i några dagar med att surfa runt och läsa och läsa bloggarna. Jag måste säga att den är underbart att komma i kontakt med så många mycket olika människor.
Jag har för mig att Marianne (nya äventyr) sa i ett mail till mig att det är Maisoui som börjar med tema i september....må gott/Christina

Kristallena sa...

Åh vilket härligt inlägg om mina gunstlingar Pelargoner. Jag älskar också Mårbacka och du lärde mig något nytt: att Dronning Ingrid är danskarnas Mårbacka. Det visste jag inte. Tack! Ha en mysig söndag. Kram