fredag 30 januari 2009

Fredagstemat: Månadens fynd


Månadens fynd

Jag har nappat på något som jag tycker verkar kul här bland bloggarna, nämligen fredagstemat. Som jag har förstått det så skriver man ett inlägg varje fredag på ett bestämt tema, och så läser man varandras…? Idag är det ju fredag, är det inte fredag hela tiden kan jag tycka? Jag tycker att tiden går så fort, det är säkert lite tantvarning att tycka så. Att det går fort är dock ingen anledning att inte fånga livet och ögonblicken, jag hittar många små guldkorn och jag tänkte skriva lite om det idag.

Ett fynd är när man (helst lite oväntat) hittar något som man plötsligt känner att man bara måste ha eller ivrigt behöver. Det kan vara en sak, för mig är det ofta en vacker gammal silverljusstake eller lykta i fattigmanssilver, det kan vara något jag hittar på en av sommarens många loppmarknader, kanske en gammal kälke (den står kvar ofixad i källaren) eller åtta gamla vackra boklådor med järnbeslag (hittar aldrig en plats för dem…). Men det måste inte vara en sak, i onsdags var jag på en inspirationskväll i Älmhult och lyssnade på en kvinna som heter Lou Rossing. Hon har skrivit en bok som heter ”Tänd dina stjärnögon – vad barn har lärt mig”. Jag har ett arbete som jag verkligen älskar, men sedan jul har jag känt mig mindre inspirerad och stjärnögd än vanligt, detta har min närmaste traggmoster fått höra om många gånger och vi har pratat om det som varit jobbigt, stress och olika motgångar. Det var också hon som ordnade så att vi kom i väg i onsdags, tack för det! Och några saker som jag fick med mig hem måste jag sortera in under avdelningen fynd, som ju var dagens fredagstema. Saker som fick mig att tänka lite annorlunda, som fick mig att titta och tänka lite annorlunda, och som gjort att jag fått tillbaka en hel del av min stjärnögdhet på jobbet. Nu vill jag bjuda detta vidare:

Lou sa att alla barn har haft stjärnögon, de har dem tills någon släcker dem… Hon berättade om ett barn som sprudlade på dagis och sa: Här är så fint så jag kommer igen imorgon, och frågade oss hur många som känner det så inför jobbet. Hon berättade om ganska ”jobbiga” barn, som efter att ha varit sjuka några dagar kom tillbaka och strålade mot personalen: Här har ni mig igen, jag förstår att det har varit tomt utan mig! Hon påminde om att värstingar är ett bra namn på en del ungdomar, nämligen de som har det värst… Blir man inte bra på att vara bra får man vara bra på att vara dålig.

Hon målade upp en bild av att vi i vårt inre har två vargar och att vi ständigt väljer vilken varg vi vill mata: den hatiska och hämndlystna eller den omtänksamma och förlåtande.

Hon påminde oss om att fokusera och ge kraft åt det vi vill se mera av, se bollen i målet och att vi skördar det vi sår… Hon sa att ju mer vi pratar om en sak, tex problem eller att vi är trötta, ju mer blir det så… (träffande)

Hon tog upp att man kan förlora lusten och glädjen i det man gör och att om man bara jobbar för pengarna är det också bara dem man får. Om man inte har kvar lusten och glädjen bör man kanske göra något annat.

Allt detta fick mig att se lite annorlunda på mig själv, min tid, mitt arbete, och jag insåg att jag egentligen är mycket lyckligt lottad. Jag har ett viktigt arbete, jag har massor av idéer som jag får förverkliga, jag har elever och kollegor som vill arbeta med mig, jag har kul på jobbet, och jag får mycket mer än pengarna i slutet av månaden! Vilket fynd!

Jag var förresten på IKEA också när jag ändå var i Älmhult, och köpte massor av vita ljus som kommer att lysa upp mitt hem många kvällar, några vackra glas på fot och ett par hmm… ljuslyktor.


12 kommentarer:

Taina sa...

Vilka fina ord! Det stämmer ju så bra. Blev varm inombords när jag läste detta. Jag ska vara tacksam för det JAG har för jag HAR det bra. Tack för ditt inlägg och jag önskar dig en trevlig helg.

Saltistjejen sa...

Å vad kul att du är med på Fredagstemat nu Christel!! :-)
Och vilket bra inlägg! Otroligt bra och tänkvärt och sant! Ibland behöver man någon som öppnar upp ens stjärnögon helt klart.
Kramar!!

Desiree sa...

Varmt välkommen som deltagare i fredagstemat. Vilket bra och tankvärt inlägg. Jo det är något man faktiskt ska tänka på oftare. Visst behöver man fokusera om och öppna sina stjärnögon då och då. Ibland kör man bara på i samma stressade spår liksom utan att reflektera. Tack för ett jättebra inlägg. Ha en skön helg.

Anne sa...

Välkommen som sagt, tack för din kommentar på min blogg och fredagsinlägget!
Jag tycker mycket om Lous ord du återberättar, mycket tänkvärt jag tog till mig.
Går det förresten åka till Ikea utan att komma hem med nåt...Ljus hamnar ofta i min korg varje gång jag är på Ikea också.

photobyjennie sa...

Välkommen till fredagsbloggarna!!

Vilket tänkvärt och fint inlägg du skrev! Gillar tanken om de 2 vargarna - visst stämmer det. Det är viktigt att vara positiv i sitt mindset annars kommer det påverka det man gör och säger.

Ha en bra helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Du har verkligen en fin tolkning på temat. Välkommen med i gänget förresten.
Jag tar över temat i februari om du vill tjuvkika lite;-)

Anonym sa...

Vilken underbar definition Värstingar är de som har/haft det värst. Hur många gånger glömmer vi inte detta

Marianne sa...

Jag instämmer: Välkommen i fredagsgänget! Jättefin tolkning! Visst är de bästa fynden de upptäckter vi gör inombords! Det om något är berikande. Och tänk så rätt många gamla ordspråk har: att skörda det man sår till exempel. Alltid bra att bli påmind om att fokusera på det man vill och det som är bra i stället för tvärtom!

Ha en skön helg!

Annika sa...

Jättevälkommen till fredagsgänget, Christel!!!
Jag gillar din blogg mkt så här komme rjag att läsa under veckorna också!! Mysig!!
Jättefin tolkning av månadens fynd!! Du har så rätt i det su skriver!

Emmama sa...

Jättebra tolkning av temat! Jag är också med och skriver, riktigt kul! Kul också att du varit i min gamla hemstad, Älmhult! :) Numera är jag i Skottland men längtar ofta till Småland.

Hit kommer jag igen! :)

Fake cake sa...

Hej!

Jag fick kolla bakåt i din blogg för att minnas vad jag skrev;)
Va bra att du har en ny tupp. Håller tummarna för pycklingar sen:)
Hur många hönor har du föresten? är du genbank el? fast nu minns jag inte om åsbo är en av lantraserna;/ min dummer.
Du har då ett otroligt vackert kök som PRECIS jag vill ha ju;) vi ska precis göra färdigt vårat och hoppas det blir lika fint:)

ha det gott

StrandMamman sa...

Välkommen med bland fredagsbloggarna! Du skrev ett verkligt fint första inlägg, mycket tänkvärt.