fredag 12 mars 2010

Fredagstema - tid


Idag har Saltistjejen satt temat tid och jag funderar på vad som dyker upp när jag tänker på tid. Först såg jag en klocka framför mig. Just nu gillar jag verkligen sirliga silverklockor, och jag har en sådan runt halsen, fast inte riktigt en sådan här.
Men egentligen är väl det viktigaste med tid inte att vi mäter den med klockor. När vi började med sommartid insåg jag att tiden var något vi har "uppfunnit" eftersom vi så lättvindligt kunde flytta fram och tillbaka den, bara vi var överens allihopa. När var det börjar jag nu fundera på, slog upp det på Wikipedia och blev förskräckt när där står att det infördes 1916, nu måste tiden ha spelat mig ett spratt! Läste vidare och såg att det var många bönder som vägrade och att det därför inte upprepades året efter. Sedan dröjde det till 1980 innan vi fick sommartiden tillbaka, och sedan 1996 har Europa gemensam sommartid mellan sista söndagen i mars och sista söndagen i oktober. Då var jag 13 år när vi införde sommartid andra gången och nu har jag två funderingar: Tyckte bönderna det var OK nu? Och, kan vi inte ställa tillbaka alla klockor varje morgon också, när de ringer vid sex-tiden, så man kan snooza en timme till, eller två? Om vi är överens allihop?
Tiden går inte - det är vi som rusar fram genom den stillastående evigheten (okänd)
Karl Gerhard sa: Varför mäta tiden med lod och blytyngder, varför inte mäta den med rosor, upplevelser, förhoppningar och poesi?
På mitt arbete i skolan styckas tiden upp väldigt starkt, varje timme: ny lektion, klass och ämne. Fördelarna med detta är variation, nackdelarna är att man ibland måste avbryta tänkandet och processen just när den fungerar som bäst. Ibland är en timme huuuur lång som helst, ibland är den försvunnen på ingenting. Så försök inte tala om för mig att tiden är linjär...
Det är typiskt att det finns tidtagare men ingen tidgivare (Helmut Walters)
Ja, varför är det så?
Tiden är en stor lärare men tyvärr dödar den alla sina elever (Louise-Hector Berlioz)
Amen
Tiden räcker till för dem som använder den (Leonardo da Vinci)
Detta stressar mig ganska mycket när jag läser det. Visst ställs det stora krav på att använda tiden? Jag har många arbets- och livsuppgifter, och ofta inte obegränsat med tid (jo egentligen, men det känns inte så) och sliter som så många andra med det så kallade livspusslet. Men ändå har jag ett stort behov av att få tid som inte är uppstyckad, och när det inte ställs några krav på att tiden används effektivt: bloggande, gå omkring i pyjamas, läsa böcker, surfa, åka till stan utan att ha en massa ärenden, gå och fika med en kompis eller barnen, bara drälla omkring hemma en hel dag på lovet... Åh vad det låter trevligt!
Trevlig helg!

9 kommentarer:

olgakatt sa...

Uppstyckad tid måste vi antagligen leva med i viss mån men åh, vad skönt det är när man slipper! Och jag blir orolig när jag ser hur dagens barn har tusen aktiviteter som avlöser varandra och gör föräldrar till skållade troll som taxichaufförer. Tiden ska utnyttjas till max! Varför det?
Jaaa, låt oss flytta tillbaka tiden och "snooza" litet till - vilken strålande tanke!

Musikanta sa...

Om du var 16 år 1980 måste du vara född 1964! Samma år som min son! Då vet jag PRECIS hur gammal du är, haha!

Så bra att vi fastnade för lite olika visdomsord. Håller med dig om att den av Leonardo Vinci är lite stressande. I synnerhet som man vet hur mycket HAN hann med under sitt liv. Jag brukar trösta mig med att det här herrarna säkert hade full markservice hemma...
Trevlig helg!

Saltistjejen sa...

Viklet fint inlägg! Och visst är det underligt det där med att man kan skjuta tiden fram o tillbaka. Fast jag måste säga att pratar man om tidszoner så tycker jag sommaritden passar Sverige bättre än vintertiden. rent ljusmässigt. Vi borde ha samma tid som Finland helt klart! Tycker jag iallafall. Jaja. Ochd et där med att ständigt tycka attt man har för lite obruten tid var så himla bra sagt! Exakt SÅ känner jag ofta!
Hoppas nu att er helg blir fin och emd mycket tid för allt det där sköna och roliga!
kramar!

Annika sa...

Tjafset med sommartid fram och tillbaka retar mig, och har alltid gjort.
FÅNIGT påfund.
Här i US går vi över natten mellan lö och sö denna helg...
ACK JA!
Ha en skön helg!

HeLena sa...

Mycket fint skrivet! Och många tänkvärda ord! Jag gillar det Karl Gerhard sa...
Ibland behöver vi kasta "alla måsten" åt sidan och bara vara (varför har vi så många måsten? Oönskade krav på oss själva, för vem?) lätt att säga, så svårt att göra. Varför?
Skön söndag!
(psst, jag är inte med på din "fredagsbloggar-lista"...)

Christel sa...

Olgakatt: Känner igen din beskrivning av föräldrar som skjutsar som skållade troll, tack vare all snö i vinter har det blivit en hel del skjutsningar, annars cyklar barnen till bussen nere i byn ganska stor del även av vintern, om den är grön... Blev rent ledsen imorse när det singlade julesnö igen...! Men nu känns det aningen vårigt igen...fast den tar tid på sig den här våren!

Musikanta:
Du är bra på att räkna, men läs igen... jag var 13 år 1980, så då kan du säkert räkna igen, jag är några år barnsligare än sonen! Min körledare berättade idag att hon har svårt för ordspråket Carpe Diem, och jag håller delvis med henne, det stressar ibland att man ska hinna fånga så mycket. Hon, liksom jag tycker bättre om "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" om det hade varit ett ordspråk...och det kan det väl vara?
Saltis: Tack du!
Ja, ni trollar ju mycket med tiden när ni reser till och från USA, det har jag aldrig varit med om. Thomas flög till Kina igår för två dagars jobb så han är nog ganska tidssnurrig när han kommer hem igen.
Annika: Ja lite knixigt är det med klockställande, men det visar tiden vem som bestämmer, så det så!
HeLena: Vad roligt att du kommenterar, jag ska genast gå och upptäcka din blogg och lägga till den i min lista som nog är ganska ringrostig...på fler punkter.
Kram till er alla och en skön vårvecka önskar jag er!

Musikanta sa...

Haha, jag är varken bra på att räkna eller läsa tydligen. Jag var tvungen att kolla ett par gånger att det stämde med 16 och 1980 innan jag vågade publicera kommentaren. Vågar jag mig på att gissa att du är född 1967 kanske :-)Tio år äldre än Mirren...

Blott en dag tycker jag också är bättre än Carpe Diem. Hälsa körledaren!
Kramar!

Christel sa...

Musikanta: Det blir VG till dig! 10 år äldre än Mirren, då vet jag hur gammal hon är. Förstår att hon är mitt i småbarnsåren, för 10 år sedan var mina 8 och 5 år och jag minns väl hur det var även när de var yngre, och hur skönt det var när mormor kom och bistod med två händer till... kramar!

Fritt ur hjärtat sa...

Vilka underbara citat du funnit! Hej Karl Gerhard säger jag bara!!
Ta makten över din egen tid är mitt motto, svårt men nödvändigt.