lördag 20 februari 2010

Skånsk vinter

Sedan annandag jul har norra Skåne varit snötäckt, med mer eller mindre snö. Just nu är det efter många dagars snöande jättemycket snö, jag tror inte det har varit så här mycket snö någon vinter sedan vi flyttade hit 2004.

Vår utsikt över gårdsplanen som tack vare några olika vänligt sinnade traktorägare är körbar nästan alla dagar.


Maja har visat sig vara ett riktigt snömonster, hon älskar att springa i hög snö och hon rullar sig gärna i snöhögarna.


Nu är det sportlov och jag ska verkligen ta lov, det kan behövas efter ganska tuffa jobbveckor. Det är så mycket som är kul, men det tröttar det också...

8 kommentarer:

olgakatt sa...

Nej, vi får gå tillbaka till 86-87 och dessförinnan slutet av 70-talet för att ha sett nåt liknande!
Det verkar inte vara mycket lönt att försöka ta sig till Stugan (som njesen brukar stava med stor bokstav!)
Hyggligt att någon med traktor försedd hjälper er att hålla kontakt med yttervärlden! Hoppas ni har stadig ström - såg på text-TV att norra Skåne var drabbat av avbrott på vissa håll. Vi har inge luftledningar just här och brukar klara oss numera.

Syster i söder sa...

Oj oj oj. Jag befarade att det skulle vara riktigt mycket snö! Herregud. I Malmö börjar snön försvinna, och det går fort nu. Dripp dropp dripp dropp.
Ja, det känns just nu som att vi ses nästa gång i juni om det ska fortsätta så här... :) Hör av er så fort det känns lönt att köra upp för vår del, eller om något brakar samman (!).

Christel sa...

Olgakatt: Vi har stadig ström, fick ledningarna nergrävda för en dryg vecka sedan, så det är inget problem.
Båda: Titta noga på Filippas ben och Majas, och tänk på hur lurig Filippa är...
Syster i söder: Så länge ska det väl inte dröja, bara ring i förväg så sätter vi på värmen och skottar en gång, det är härligt här ute med all snö, det är ju sportlov!

Ebba Christina sa...

Vilken vinter vi har. Det ser likadant ut häruppe som nere hos dig. Har som tur är haft målarhelg med två vänner som har skottat här för det vilda....Tur att man har vänner. Må så gott och ha ett härligt sportlov.

Musikanta sa...

Kul att du är tillbaka efter uppehållet. Ska ta några foton av vårt hus i morgon innan jag åker till Mirren i Stockholm. Det är helt "sjukt" mycket snö med Darins vokabulär...

Jag hörde på en intervju med honom och han var sjukt lycklig, alla var sjukt bra etc. etc. Men jag hänger väl inte med ordentligt eftersom jag reagerar, haha!

MM har skottat snö HELA dagen så han tror att han ska bli "sjukt" sjuk. Fast det är kanske för att jag ska åka iväg en vecka.

Ha det gott i snön. Hundar bryr sig inte om när det är kallt, det är värre när det är hett, enligt min erfarenhet.
Kram/M

Annika sa...

Otroligt häftig o coolt tycker jag!!
Men, förstår om du inte dela min mening.
NJUT av lovet!!

Saltistjejen sa...

Oj wow!!!!
DET var mycekt! Haha att se "bastun" och stuggaveln på den sista bilden var skoj för de veta jag ju hur de ser ut när det är barmark!!! :-)
Kram!

Christel sa...

Ebba: Låter spännande med målarhelg. Undrar vilket rum hon har målat om tänkte jag, men kom på att det nog var konstnärligare målning det gällde, stämmer det? Visst är det häftigt med all denna vinter! Kram
Musikanta: Hoppas du lyckats ta dig till Stockholm. Verkar svårt denna vinter med allmänna kommunikationsmedel, hörde att både tåg och tunnelbana påverkats mycket. ha det så gott! Kram

Annika: Jo, jag tycker det är coolt med all snön, men skåne är lite dåligt förberett och det som är jobbigt är att tåg och bussar ständigt påverkas. Det känns som om detta system är så mycket mer sårbart "nu för tiden", men det säger min man som jobbar med signalsystem för tåg att det inte skulle behöva vara, så??? Kram
Saltistjejen: Jo, jag valde vyer för att ni skulle få se! Kram
Alla: Nu ska jag uppdatera mig och försöka kommentera lite på alla era bloggar, har som Musikanta säger haft "sjukt mycket" att göra de senaste veckorna, ja ända sedan jul, men nu har jag lov; blogglov! Kram