fredag 18 september 2009

Fredagstemat - mitt förhållande till min iPhonedödare

Jag vet inte vad som händer, jag tycker att fredagstemana är så intressanta och jag vill verkligen skriva, men så känns det inte som om de riktigt engagerar mig när det väl är dags. Mitt förhållande till...ja vad då? Funderade i början av veckan på att välja bloggen, till mitt arbete, ja till själva matematiken kanske. Men gick inte riktigt igång på något av det. Senaste idén får jag nog prova, och det är ingen djupare dykning, men... Sedan i våras har jag blivit riktigt fjortisaktigt förälskad i min mobiltelefon och jag ska försöka förklara mitt kärleksförhållande till den. Samtidigt som sonen skaffade sig iPhone var jag lite snålare och köpte mig en sk iPhonedödare, det är iallafall vad en del kallar Nokia 5800, det finska svaret på iPhone.

Den ser ut så här, och jag tänkte inte gå in på alla ”normala” funktioner som att ringa, fotografera och byta ringsignaler. Det som är märkvärdigt med min telefon och mig är att jag faktiskt behärskar många funktioner som jag inte riktigt fått att klicka på tidigare telefoner. Jag använder min mobil för att surfa. På touchskärmen ser det ut precis som på datorn, fast litet och behändigt. Jag kollar mail, läser era bloggar, googlar och kollar på Youtube. Sonen, han med den äkta iPhonen söker reda på livsnödvändiga program som han installerar och när jag ser dem tänker jag: detta måste jag ha! Hur har jag kunnat klara mig utan detta? Och sedan går jag in på OVI (Nokias nedladdningssida) och hittar liknande program.
Jag har ett program som kommer ihåg var jag parkerat bilen och ger mig via gps väderstreck och avstånd när jag ska hitta den igen. Användbart!
Sedan har jag världens bästa sudokuprogram, tyvärr tycker min man det också, så han smyger iväg med mobilen så fort han får chansen och han klagar över att jag måste ha den med mig till jobbet.
Det finns ett spel, ett annat slags hjärngympa som heter Rush hour, det har jag numera också in min mobil, det är starkt beroendeframkallande och väldigt roligt.
Vidare kan jag slå tärningar och singla slant, jag kan spela labyrintspel med kula som ska rullas förbi hål. Det låter som om jag inte gör något annat än leker, och jag måste faktiskt inse att jag gör det ganska mycket, även i mitt arbete får jag ju göra det. Genom lek kan man låsa upp mycken matteängslan.
På min telefon kan jag spela Guitar Hero, fast det är jag inte bra på, så det kanske jag skulle behöva träna mer på. Jag har ett GPS-program som visar vägar och adresser, mycket smidigt. Jag har en digital översättare mellan svenska och engelska, och ett slags e-bokprogram så jag kan läsa böcker på skärmen, jag kan ploppa bubbelplast på skärmen om jag blir motoriskt orolig, det finns människor som har detta som terapi har jag hört. Jag kan använda skärmen som en svart tavla och skriva meddelanden som jag sedan suddar ut. Jag har gula, blå och rosa notislappar som jag skriver komihåglappar till mig själv på, och som sitter på skärmen, faktiskt också väldigt praktiskt och gulligt. Jag har en äggklocka och ett program som helt ohörbart läser upp det aktuella klockslaget fast på en engelska som låter så bruten att det kan vara vad som helst han säger, min fröken ur, inte så användbart kanske men lite kul. Jag har lagt in ett program där man kan testa sin reaktionshastighet, jag kan skjuta sifferbrickor fram och tillbaka i ett spel, ungefär ett sådant som man fick på banken när jag var barn, ett till femton. Och så kan jag lägga patiens, och så håller min telefon reda på alla vänners födelsedagar och påminner mig... Ni hör ju att jag blivit helt såld på min telefon, min lilla iPhonedödare, frågan är om jag vill byta upp mig till en riktig. Och, vad ska jag installera nästa gång? Vad använder du din telefon till?

16 kommentarer:

Magnus o Nette sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Saltistjejen sa...

Hahahahaaaaa! Jadu Christel. Själv är jag sådär trååååååååkig som BARA använder min telefon till att ringa och skicka sms..... Ja och ibland på obbet har jag den som miniräknare också för det saknar jag här. Det måste jag nog beställa en för det klarar jag mig inte utan. Men annars sååå näe min mobil är bara min mobil. Lite foton har jag tagit också men de blir inte så bra så jag föredrar att ta med mig kameran. Låter som en rätt trist telefon va?!?! ;-)
Fast vad min mobil är överlägset bra på jämfört med M´s iphone är att inte ta ngt utrymme!!!!!
Den ryms som ett ingenting i min byxficka. Även när jag ahr modell tightare brallor på! och DET var nästan det enda kriteriet jag hade när jag skulle köpa ny mobil. Ja förutom att man skulle kunna ringa på den också såklart.... Men annars var det en stor grej för mig. Att mobilen är LIIIIITEN!!!!!! Alla telefoner nu är ju annars så satikens stora! Jag skule få springa runt med handväska på dagarna om jag skulle ha med mig mobilen ifall jag skulle ha en modell iphone. Och DET vll jag inte. man labbar så dåligt med handväska...! ;-)
Men kul att du har kul med din mobil!!!!
Stor kram!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Kära nån, jag är stum av beundran! Jag ringer på min. Blir knappt uppringd;-)Kan inte heller påstå att det du beskriver lockar mig, fast det är säkert för att jag saknar möjligheterna. SKulle möjligen vara för att veta var jag parkerade bilen som det skulle locka med en sådandär....

Emmama sa...

Oj, det är ju som en dator och en kompis och allt - i ett! Hade jag kunnat lägga patiens på min hade jag varit överlycklig men istället surfar jag, skypar hem till familjen och spelar tetris, bra det också. Kram!

olgakatt sa...

Hur kan det komma sig att jag kommer att tänka på historien om den norska räkan som slår sig för bröstet och piper: Jeg er en hummer!
Alltså när jag hör om en Nokia som anser sig vara en iPhonedödare....

Eller vår väns Yorkshireterrier som blev utom sig av lycka när husse föreslog att dom skulle gå ut och välta älgar...

Men sonen med den riktiga hummern håller väl den lille finske räkan på mattan, eller?

Kram på er allihop, räkor och humrar!

Christel sa...

Saltis: Visst är iPhonen lite klumpig, men den är väldigt fin. Min Nokia är liten och smidig, går lätt ner i fickan, det är definitivt ett kriterium. Mobilen i handväskan är ingen bra idé, den bara försvinner i den bottenlösa röran... På tal om att labba med handväska så är detta en egenskap många högstadietjejer har, de kan gympa med en liten väska över axeln, springa skoljoggen i taxklackar, inga begränsningar där inte. Ha en bra vecka! Kram

Fritt ur hjärtat: Du saknar säkert inte möjligheterna, möjligen drivkrafter, det är väl bra så att man kan ringa och ringas! Kram!

Emmama: Skypar du med mobilen? Det måste jag kolla upp hur det fungerar med min...tack för tipset! Ha en go vecka med Brittsommar (vad kommer det uttrycket ifrån förresten?) Kram!

Olgakatt: Hummern är överlägset bäst, det tycker jag också. Fast jag trivs så bra med min finska räka...så jag är inte avundsjuk. Ska du snart resa till USA? Kram!

Annika sa...

Christel.
JAG ÄLSKAR ditt inlägg!! Bland det bästa jag läst den här veckan!
Underbart.
Visste inte att Nokias motsvarighet till iPhone kallas iPhonedödaren.
KUL!!
KAN ju tro att Nokian i mångt och mkt slår iPhonen!!! Lika dyra är dom väl också, eller???
Jag har en iPhone, och det ÄR som en leksak! Jag skrattar högt när jag ser att DU liksom JAG gillar bubbelplasten, hahahaha!! I love it! Kan sitta och smälla länge där.
KOLLA om du kan ladda ner "the moron test" på din Nokia. Det kan göra en galen, är sjukt kul!
Äsch, inte behöver du byta till en iPhone...du vet ju att man ännu inte kan få MMS över sin iPhone...Jo, et kanske man kan på den allra senaste modellen, den jag ska uppgradera till i jul. Men inte på den vanliga 3G:n som jag har.
GILLAR att jag kan blogga från mobilen, gillar att jag har min blogg som en appt, gillr att jag kan uppdatera facebook direkt från iphonen...OCH så gillar jag ju min ipod som ligger där, hihi!!!
SÅ kul att läsa detta.
KRAM!!

Christel sa...

Annika: Vi flickor måste få ha våra leksaker...blev glad av din kommentar, sprudlar av leklust, kul med en kompis! Jag heter Jansson, leta mig på Facebook om du vill. Kram!

olgakatt sa...

Annika: Visst har den "gamla" iPhonen MMS! Det kom med uppgradering till 3.0 i början av juni! Skillnaden på 3G och 3GS är inte så rasande stor i och med uppgraderingen som ju inte kostade något!

Annika sa...

Olga:
KAN man???
TACK isåfall. DETTA hade jag ingen aning om!!! Måste genast börja forska!
Tack Olga!!
Ja, Christel...ska söka upp dig på FB pronto!!

Annika sa...

Christel, det finns en del CJ på FB.
Vem är du???
Addar dig gärna, men jag vill adda rätt :-)

Christel sa...

Annika: Jag har rymddräkt på mig på bilden...

Annika sa...

HAHA, OK got ya!! DÅ vet jag!!

Musikanta sa...

Jättetrevligt inlägg!
Det låter ju helt fantastiskt. Fast jag som gick tre dubbellektioner på "Lär känna din mobiltelefon" och ändå inte kommer ihåg någonting mer än hur man ringer och svarar, skulle nog ha stora bekymmer med en sådan som du har...
Fast patiensen låter ju lockande!
Kram!

Anonym sa...

Haha.. underbart! Det där med parkeringsplatsen hade jag velat ha. Kanonfunktion.

Lullun sa...

Jösses, du får verkligen användning för din mobil! *hihi* Ja, du frågar ju, så jo, jag har en HTC. Så det blir att både kolla jobbmailen (som ploppar in hela tiden), jobbkalendern, privatmailen (för bloggkommentarer bl.a) och facebook, ibland även nyheter (men det går lite för långsamt) och annat. Lite patiens blir det också, när jag är med sonen på lekplatsen och han inte vill leka med mamma. ;-) Ringer och messar gör jag så klart också. Tror dock, efter att ha läst det här, nog måste kolla upp om jag inte kan få lite fler funktioner på den. ;-)